lukoil-banenr

Indiferent că mai arunci cu ochiul la prețul carburanților, atunci când alimentezi, sau te-ai obișnuit cu handicapul prețurilor în creștere, iarna vei resimți și mai mult cheltuielile de deplasare cu automobilul. Un motiv în plus fiind consumul de carburanți în creștere.

Pilot Autoexpert

Iarna nu-i ca vara. Asta o știm cu toții la fel ca și faptul că iarna consumul de benzină/motorină crește semnificativ. Deși nu este o noutate, am decis totuși să aducem și câteva explicații pentru acest fenomen. Aerul rece face bine motorului, volum mai mic, densitate mai mare, capacitate de ardere mai bună a amestecului carburant și chiar și așa, mașinile papă mai mult.

  1. Încălzirea motorului.
    Despre necesitatea de a încălzi motorul și transmisia, câteva minute, în fiecare dimineață geroasă, am mai discutat și anterior. Inginerii zic da, alții zic ba. Cert este că majoritatea oricum lasă motorul pornit la relanti mai mult timp până a se mișca din loc, mai fumează o țigară sau scutură zăpada, încălzesc interiorul mașinii, etc. Iată prima cauză pentru care sporește apetitul mașinii.
  2. Consumatori auxiliari
    Încălzirea în scaune, încălzirea oglinzilor, încălzirea lunetei și chiar și ventilatorul electric nu sunt doar un plus de confort ci și un consumator de energie electrică. Iar punerea în funcție a acestor sisteme acționează negativ la consumul de carburant, așa cum alternatorul este pus la muncă grea și la rândul lui cere efort de la motor.
  3. Condițiile de drum
    Zăpada și poleiul, gheața, toate acestea crează sarcini suplimentare pentru motor, atunci când la pornire roțile derapează, întâmpinând rezistență la înaintare.
  4. Anvelopele cu crampoane la fel, sunt cunoscute ca fiind un factor sporit de consum. În egală măsură ca și presiunea scăzută în roți, care modifică pata de contact cu asfaltul.
  5. Iarna se circulă mai înghesuit și cu o viteză redusă, în special în orașele mari. Drumurile înzăpezite, mașinile care blochează câte o bandă de mers reducând astfel din spațiul carosabil și cum spuneam viteza mai mică la deplasare, însoțită deseori de turații ridicate, sunt un alt motiv pentru care va trebui să intri mai des pe la benzinării.
  6. Nu în ultimul rând, greutatea mașinii.
    Iarna de obicei portbagajul mai găzduiește și niște nisip, lopata de deszăpezire, roata de rezervă (pentru cine a trecut de la runflat la anvelope simple), sau alte obiecte care în anotimpurile calde nu își au loc, contribuie la mărirea consumului de carburanți, făcând mașina mai grea.
  7. Ceea ce nu se vede dar se simte.
    Densitatea aerului crește, la temperaturi reduse. Ar putea fi un avantaj, pentru motor, dar nu și pentru mașină care întâmpină rezistență sporită la înaintare, în special în zonele unde este foarte foarte rece. Motorul va avea nevoie de mai multă putere, respectiv carburant, pentru a-și face loc prin masele de aer care sunt asemenea unui obstacol, ceea ce nu veți întâlni vara.

Acum știi sigur că sunt mai multe cauze care îți afectează consumul de benzină sau motorină, altele decât simplul fapt că e ”frig”.

Drum bun și maximă atenție!

 

Comentarii