Material şi imagini preluate în totalitate de la: Automarket.ro
lukoil-banenr

Cu această întrebare s-au confruntat mai mult de jumătate de automobilişti de pe întreaga planetă. Până la urmă, toţi au făcut o alegere bazată pe propriile percepţii şi experienţe, iar în final au rămas cu o concluzie. Aceeaşi pe care am putea să o regăsim într-un test oficial.

FLYONE

Sau nu?

diselok

Michelin a analizat într-un test comparativ 24 de anvelope de calitate și de buget, subliniind performanțele acestora în stare nouă și uzată, relatează automarket.ro. Concluziile țin cu buzunarul șoferilor: o anvelopă de calitate oferă performanțe mai bune în stare uzată decât una nouă de buget.

Ştiaţi că 6.6milioane de tone CO2 pe an s-ar economisi în Europa dacă anvelopele ar fi schimbate doar atunci când acestea au atins uzura maximă ?

Patru pete de lățimea și lungimea unei palme mai sănătoase. Acestea sunt singurele „legături” pe care mașina le are cu asfaltul. Chestiune valabilă atât în momentele în care mașina stă, cât și atunci când circuli cu 50 de km/h, 100 de km/h sau 150 de km/h.

Michelin, unul dintre producătorii europeni cu tradiție în industria anvelopelor, se axează nu doar pe siguranță, ci mai nou, și pe protejarea mediului înconjurător. Acesta este noul trend pe care companiile implicate în industria auto îl urmează constant în ultimii ani.

Săptămâna trecută, Automarket a avut ocazia de a merge acasă la Michelin pentru o vizită de lucru. Undeva în centrul Franței, într-o mică localitate pe nume Ladoux, Michelin și-a construit un imperiu al anvelopelor. Acesta este locul în care constructorul francez desenează, dezvoltă, testează și produce familiile de anvelope pe care zeci de milioane de șoferi europeni le utilizează zi de zi pe propriile mașini. Tot aici, în Ladoux, se află și punctul de interes al călătoriei noastre franceze. Motivul este reprezentat de un scenariu mai puțin obișnuit: francezii au testat într-un comparativ foarte interesant 24 de anvelope de vară.

Fără să le comunice numele producătorilor acestora, francezii au scos la iveală câteva concluzii pe cât de interesante, pe atât de utile pentru toți care se află în căutarea unui nou set de anvelope.

Cele mai importante dintre aceste concluzii dărâmă unele mituri pe care șoferii din Europa și nu numai le consideră în general repere de necontestat când vine vorba de siguranța anvelopelor. Surprinzător sau nu, unele dintre acestea „țin cu portofelul” clientului.

1. Uzura anvelopei nu este neapărat un indicator al performanțelor acesteia
Pentru a demonstra acest lucru, Michelin i-a dus pe jurnalişti pe unul dintre circuitele de test pentru a încerca aderanța laterală a două anvelope. Prima anvelopă încercată a fost una nouă de buget (marca nu a fost specificată), în timp ce al doilea set montat a fost o anvelopă clasificată în zona medie de preț cu calea de rulare uzată artificial (adâncimea canelurilor măsura doi milimetri).

Viteza maximă cu care s-a putut rula cu anvelopa nouă de buget a fost de 60 de km/h, în timp ce cu anvelopa uzată mid-range am putut atinge o viteză de vârf de 62 km/h. Deși diferența nu este una majoră, trebuie să luați în considerare gradul de uzură al celor două tipuri de anvelope. Concluzia acestui test este una simplă: în general, o anvelopă de calitate vă va oferi performanțe mai bune decât una ieftină pe toată durata vieții sale atât timp cât uzura se află în parametrii legali.

Conform celor de la Michelin, șoferii din Europa sunt încurajați să schimbe anvelopele atunci când acestea rămân cu o adâncime a căii de rulare de 3 milimetri. Dacă alegeți o anvelopă de calitate, acest reper este însă fals, pentru că schimbarea anvelopelor înainte de termen înseamnă un cost ecologic mai mare: vor rezulta mai multe deșeuri, producătorii vor avea nevoie de mai multă materie primă pentru producerea de noi anvelope, iar procesul de producție în sine va genera mai mult dioxid de carbon și va consuma inutil mai multă energie.

2. Compoziția anvelopei face diferența
Un nou test, o nouă concluzie. Două anvelope uzate montate pe două exemplare VW Golf identice. Uzura căii de rulare a fost grefată artificial prin eliminarea a 5-6 milimetri din talpa celor două anvelope: una de buget, cealaltă dintro zonă medie de preț.

 

Scopul acestui al doilea exercițiu a fost acela de a sublinia diferențele între distanțele de frânare pe suprafață udă în aceleași condiții dinamice.

După o serie de frânări de urgență de la 90 km/h pe circuitul de testare al francezilor, rezultatul a fost unul clar: mașina echipată cu anvelopele mid-range a reușit să frâneze în medie cu 4 metri mai devreme decât cea echipată cu anvelope de buget. În timp ce prima a reușit să se oprească pe o distanță care a variat între 46 și 51 de metri, anvelopa de calitate mai slabă a reușit același lucru pe o plajă care a variat între 50 și 55 de metri.

Altfel spus, compoziția și calitatea anvelopei este mai importantă decât adâncimea căii de rulare: în urma testelor, a reieșit faptul că anvelopele cu performanțe bune își vor păstra mare parte dintre caracteristici chiar și spre finalul vieții. O anvelopă nouă de buget s-a comportat mai slab decât o anvelopă uzată mid-range, lucru pe care nu-l vei răgăsi în niciun tabel și pe nicio etichetă oferite de producătorii de anvelope.

3. O anvelopă uzată oferă mai multe beneficii mediului înconjurător și bugetului
Deși pare ciudat la prima vedere ca un producător de anvelope să ne ofere informații de acest tip, inginerii Michelin ne-au demonstrat cu cifrele pe masă în cadrul vizitei de la centrul din Ladoux că o anvelopă uzată în limitele legale oferă o serie de avantaje ecologice și de buget în raport cu o anvelopă nouă.

În primul rând, rezistența la rulare va fi mai scăzută, iar din acest lucru rezultă un consum de carburant mai mic, ceea ce înseamnă că pe termen lung perioada în care mașina este încălțată cu anvelopele uzate vei reuși să scazi din costurile de alimentare. În același context, emisiile de CO2 sunt mai reduse, iar confortul acustic al mașinii crește deoarece zgomotul la rulare este mai puțin deranjant.

Michelin: „Producătorii de anvelope trebuie să comunice două seturi de informații: performanțele pneurilor noi și performanțele pneurilor uzate”
Un lucru este clar: o anvelopă nu mai este nouă imediat după ce a fost montată pe mașină. Dar performanțele oferite nu ar trebui să sufere transformări majore odată cu uzura. De aceea, Michelin consideră că producătorii de anvelope ar trebui să afișeze nu doar peformanțele unui pneu nou, ci și perfomanțele aceluiași pneu atunci când este uzat.

 

Comentarii