lukoil-banenr

xDrive pe zăpadă

bodybuilding

diselok

Nu e un secret pentru nimeni că companiile de renume oferă clienților săi training-uri pentru a spori abiitățile șoferului și totodată pentru a face cunoștință cu sistemele de securitate activă al automobilelor sale. De această dată am fost invitați de către compania BMW în localitatea Fluelapass lângă renumitul orășel balnear Davos în Elveția, pentru a face cunoștință cu unul dintre aceste training-uri, adica “BMW Winter Driver Training Fluelapass/Davos/Switzerland”.

Totul a început cu un mic intro teoretic, unde ni s-a spus ce sisteme sunt prezente pe automobilele BMW, s-a atras atenție îndeosebi sistemelor de stabilizare, care la BMW se numesc DSC – Dynamic Stability Control (alte companii auto folosesc şi prescurtarea ESP – Electronic Stability Control). Aici trebue să remarc că la majoritatea automobilelor aceste sisteme pot fi deconectate complet, mai sunt unele ce se activează automat la viteze peste 40 – 50 km/h. Însă cei de la BMW nu ar fi fost ei însuși dacă nu ar propune acest sistem cu un regim sport, adica DTC – Dynamic Traction Control.

După un mic instructaj unde ne-a fost arătată printre altele și poziția corectă la volan, la dispoziția noatră au fost puse 12 automobile, toate desigur cu sigla BMW pe capotă, două seria 3 xDrive, două seria 7 xDrive, două X1 xDrive, trei X5 xDrive și trei X6 xDrive, cu propulsoare diesel și pe benzină. După cum vedeți, toate erau cu tracțiune integrală și desigur toate pe cauciucuri de iarnă. Astfel, unele mașini au fost încălțate în Dunlop Grandtrek WT M3, altele în GoodYear Ultra Grip.

Pentru prima etapă a training-ului am nimerit în echipa cu X5 și X6. Cu aceste mașini am mers pe drumuri montane, pe care am încercat lucrul sistemelor DSC și DTC în diferite condiții de drum, pe lângă aceasta am avut posibilitatea să mergem și cu aceste sisteme deactivate, atât pe gheață cât și pe zăpadă. Să fiu sincer, am avut ocazia să testez aceste mașini și în Moldova, dar pe drumuri montane și pe un poligon înzăpezit a fost pentru prima dată. Și dacă vorbim despre comportament, pot spune că sistemul DSC pornit face X5-ul foarte stabil, atât pe zăpadă cât și pe gheață.

Dar iată ca a venit timpul să schimbăm mașinile cu celălalt grup și să trecem la exerciții mai dinamice pe lacul înghețat din munți. Aici am avut la dispoziție mașinile din seria 3 xDrive, 7 xDrive, și X1 xDrive, pe care le-am testat la mai multe exerciții. Testul elanului, cu accelerare sau frânare în momentul manevrelor. Am avut ocazia să mergem în derapare controlată pe gheață și zăpadă și să vedem cum se comportă mașinile la frânări extremale, atât cu sistemele DSC și DTC cuplate cât și în regimul off al acestora.

După masa petrecută într-un restaurant într-un loc pitoresc, din nou am schimbat mașinile. De această dată ne-a fost demonstrată oprirea extremală cu frâna de mână, de fapt, frâna de deget cum a spus instructorul. La o accelerare până la 50 km/h cel de la volan trebuia să tragă frâna de mână și să manevreze între conuri până la oprire. Explicația acestui exercițiu a fost simplă – celui de la volan i se poate întâmpla orice – atac de cord, pierdere de cunoștință, și mașina poate fi oprită cu un singur deget de cel ce se află pe locul pasagerului.

După o zi petrecută în regim de drive la maxim, am înțeles că sistemele de stabilizare sporesc securitatea în traficul de zi cu zi. Ele întră în lucru în momentul potrivit și stabilizează automobilul pentru a-l menține pe drum. Desigur, această este valabil pentru viteze rezonabile, iar dacă viteza este peste limite, mașina nu o mai poate stăpâni nici un șofer, indiferent cât de experimentat nu ar fi.

Mai detaliat despre acest eveniment puteţi citi în numărul 3/2010 al revistei Auto Expert

 

Comentarii