lukoil-banenr

Scopul principal pentru care ne-am deplasat pe poligonul de teste Lungauring, din Austria, era să aflăm cum se comportă cu adevărat noul BMW X1 în condiţii de iarnă. Testul avea să cuprindă ambele versiuni ale modelului bavarez, atât cu tracţiune integrală xDrive cât şi în varianta cu tracţiune pe puntea faţă, adică sDrive. Trebuie să vă spun că s-a dovedit a fi o lecţie importantă şi utilă, atât pentru noi cât şi pentru BMW, iar asta deoarece, noul X1 cunoscut sub codul de nume F48, este primul crossover al companiei, construit pe platforma UKL, dedicată primordial automobilelor cu tracţiunea pe roţile din faţă.

bodybuilding

20160309_080918

diselok

În varianta clasică a sistemului xDrive, cunoscut pe modelele Seriei 3, 4, 5, 6, 7 sau X3 şi X5 (chiar şi X1 E84), se poate pipăi un comportament tipic pentru automobilele RWD (rear wheel drive), ceea ce este deja absolut străin noului X1 în caroseria F48. Aici, puntea spate este invitată să ia parte la acţiune doar în cazul în care sistemul electronic depistează cel mai mic derapaj al roţilor motrice. Nu vă imaginaţi că trebuie să aşteptaţi secunde preţioase până va fi cuplată puntea spate, pentru că acest lucru are loc instant şi cu o frecvenţă foarte înaltă, iar din acest motiv abordarea unor curbe mai înguste este o adevărată plăcere. BMW X1 xDrive îşi urmează traiectoria indicată cu stricteţe şi o face fără nici un reproş la adresa şoferului. De acest lucru ne-am convins în drum spre Austria, atât pe autostradă cât şi pe drumurile şerpuite din munţii Alpi.

Nu pot spune însă acelaşi lucru despre modelele sDrive, unde se simte tendinţa de subvirare, în special în virajele mai picante. Până la urmă însă, nimic nou la orizont! Automobiliştii obişnuiţi cu maşinile propulsate de axa faţă şi care adoptă un stil de condus lejer nu vor sesiza acest lucru. Din ce puţei vedea, X1 poate avea două personalităţi diferite, iar ulterior, pe poligonul special amenajat, urma să o descoperim pe a treia. Pentru asta ne-au fost de mare ajutor instructorii BMW Driving Academy.

20160309_133330

Testele programate pentru ziua de nouă martie au fost împărţite în câteva exerciţii simple, însă doar la prima vedere. Fiecare dintre noi, avea de parcurs câte trei tururi cu ambele modele sDrive şi xDrive, într-o manieră asemănătoare cu slalomul. Cel mai important lucru de reţinut, era să menţinem traiectoria cât mai apropiată de conuri şi să tragem cât mai puţin de volan pentru a nu pierde aderenţa. Rolul şi utilitatea sistemelor de control al tracţiunii DTC şi a sistemului de stabilitate DSC, urmau a fi înţelese mai bine odată cu după decuplarea acestora, rând pe rând. Asta fiind spunse, primul tur trebuia parcurs în mod obişnuit, al doilea cu DTC OFF iar la treilea cu DSC OFF. Şi, iată ce am descoperit.

În cazul sistemelor de asistenţă active, BMW X1 dotat cu xDrive s-a dovedit a fi un automobil extrem de prietenos, fix pe poziţii, şi oricât nu am insistat, nu puteam parcurge distanţa setată cu o viteză mai mare decât mi-ar permite sistemele electronice ale maşinii. Simplu nu ai cum să îl provoci la un derapaj controlat. Într-o altă ordine de idei, pierderea aderenţei este una dintre situaţiile cel mai puţin dorite de conducătorii auto, iar maşina ne-a demonstrat faptul că aceste sisteme îşi fac bine treaba. Aşadar xDrive-ul este opţiunea care îţi oferă acea siguranţă de care ai nevoie.

X1_1841

În runda următorare am decuplat DTC-ul ca să observăm trecerea de la cel mai sigur la cel mai distractiv mod de a parcurge acest traseu. Însă, complet imprevizibil devine deja cu DSC-ul dezactivat, lucru dovedit ulterior şi de colegii ucraineni, care au avut nevoie de mai multe braţe pentru a fi scoşi din mormanul de zăpadă.

De la xDrive, am trecut apoi la sDrive, iar exerciţiul a putut continua. Am fost surprins să aflu că acest model se conduce mai uşor pe traseul improvizat de germani. În special cu sistemul DTC deactivat, am avut parte de drifturi mai spectaculoase decât cu modelul xDrive! Este adevărat însă, că distracţia ia sfârşit atunci când te avânţi pe un drum înzăpezit. Şi din nou, o asemenea situaţie a putut fi urmărită pe Lungauring, iar fără intervenţia instructorilor nu s-au făcut prea multe.

X1_1837

Cel de-al doilea test, implica pornirea de pe loc, cu prima treaptă, dar şi cu a doua, decuplând sistemele de asistenţă exact ca în cazul de mai sus. Acest lucru s-a făcut pentru a înţelege mai bine cum procedezi atunci când ai nevoie de mai multă putere livrată roţilor, însă fără a te lipsi total de controlul asupra maşinii. Iată aici avantajul modelelor xDrive este incontestabil, indiferent de felul cum porneşti!

După trei zile petrecute în compania noului X1, pot spune cu certitudine că maşina îşi merită pe deplin statutul de crossover marca BMW. Este spaţioasă, confortabilă, dinamică şi foarte manevrabilă! Poziţia înaltă la volan şi sistemele de asistenţă îţi conferă un sentiment de siguranţă chiar şi pe drumurile înzăpezite din munţii Alpi. Însă, nu vă lăsaţi duşi de val, pentru că nu este un off-roader.

Dacă îmi permiteţi, o să vin cu câteva recomandări pentru potenţiali cumpărători a lui BMW X1. Pentru mediul urban, soluţia perfectă ar fi modelul sDrive. Avantajele acestuia sunt reflectate în preţul mai mic de achiziţie, (în jur de 2.400 euro), la care se adaugă şi consumul de carburanţi mai redus, în comparaţie cu xDrive. Condus lejer, din punctul A în punctul B, până şi cel mai înrăit fan BMW, va uita pentru un moment că se află la volanul unei maşini cu tracţiunea pe puntea faţă. Schimbările de comportament se fac resimţite doar dacă bruschezi automobilul, fie că o faci cu frâna, acceleraţia sau servodirecţia. Practic este un BMW Seria 2, cu garda la sol mărită şi un aspect de SUV.

În ce priveşte versiunea echipată cu tracţiunea integrală, xDrive, aflaţi că acesta este cu totul alt automobil. Se simte mult mai echilibrat şi, dotat cu un motor pe măsură, va fi camaradul vostru de încredere în orice situaţie. La bordul acestei maşini, călătoriile pe distanţe lungi sunt o adevărată plăcere. Un singur lucru aş avea de reproşat, faptul că pe zăpadă, maşina denotă un comportament apropiat mai mult de un crossover FWD decât AWD.

20160309_090441

În cadrul acestui test grandios, am avut ocazia să conduc un sDrive18i, sDrive18d, xDrive25i şi xDrive20d, iar în viziunea mea, cel mai reuşit model din toate patru este chiar ultimul. Sistemul de tracţiune integrală, ţinuta de drum impecabilă şi performanţele motorului în patru cilindri (190 CP 400 Nm), sunt punctele forte ale acestui model. În comparaţie cu generaţia precedentă, noul X1 este mult mai bine izolat fonic, prin urmare sunetul motorului nu pătrunde atât de uşor în habitaclu şi te poţi bucura de un confort sporit pe distanţe lungi.


20160309_082828 20160309_083525 20160309_083548 20160309_084502 20160309_084545 20160309_100557 20160309_103900 20160309_111255 20160309_111956 20160309_133330

sDrive18i
sDrive18i
xDrive25i
xDrive25i

X1_0286 X1_0418 X1_0762 X1_0812 X1_0892 X1_1075 X1_1091 X1_1122 X1_1593 X1_1614 X1_1767 X1_1782 X1_1837 X1_1841 X1_1926 X1_2113 X1_2120 X1_2322 X1_2475

Iar ăsta e cel mai "mic" X1 din test. Cu doar 136 cai putere am condus lejer cu 190 km/h pe autostrăzile Germaniei.
Iar ăsta e cel mai „mic” X1 din test. Cu doar 136 cai putere am condus lejer cu 190 km/h pe autostrăzile Germaniei.

Echipa AutoExpert aduce mulţumiri BMW Driving Academy, dar şi dealerului local BMW în Moldova, companiei AutoSpace S.R.L. pentru organizarea şi desfăşurarea acestui test-drive!

Comentarii