lukoil-banenr

Ne tot încăpăţânăm unii dintre noi să acceptăm maşinile hybrid sau cele complet electrice, însă ce e de făcut când însuşi producătorul de automobile preferat îţi întinde cursa? Rămâi categoric sau totuşi îi dai o şansă şi cazi în plasă?

FLYONE

Risc să presupun că, în cele descrise mai sus, am oglindit cum nu se poate mai bine, poziţia majorităţii împătimiţilor de BMW, faţă de maşinile hybrid. La rându-mi, refuzam să conştientizez (împreună cu mulţi alţii) faptul că viitorul este aici şi oricât nu te-ai împotrivi, tehnologiile noi, ne vor înghiţi, dacă nu ştim să ne adaptăm la tendinţele moderne. Aşa se întâmplă şi cu BMW, care de ani buni deja, oferă modele eco-friendly, atât cu mediul înconjurător cât şi cu buzunarul tău.

diselok

Pornind de la primile modele construite cu tehnologia Efficient Dynamics, astăzi deja, BMW oferă o gamă largă de hibrizi, grupaţi sub un singur paravan, eDrive. Iată că din acest garaj, importatorul oficial BMW în Moldova, compania AutoSpace S.R.L. a adus în ţara noastră trei exemplare, Seria 5 G30 în versiunea 530e, Seria 7 G12 în varianta 740Le şi vechiul (să fiu iertat de fanii de X5), F15 xDrive40e. Toate trei maşini am avut onoarea să le testăm rând pe rând, aici, acasă. Aşadar, trei jurnalişti, de la AutoExpert, AutoBlog şi PiaţaAuto, au fost primii care să epuizeze bateriile hibrizilor premium din Munchen, pe drumurile din Republica Moldova.

Cum Seria 7 îmi era deja cunoscută din test drive-ul efectuat încă de la lansare iar X5-ul era cel mai bătrân, am zis să pun mâna în grabă pe noul cinciar. M-am axat mai mult pe tipul caroseriei, abia după am ţinut cont şi de motorizare. Din simplul motiv că aceasta este în mare parte asemănătoare, toate trei maşini având la dispoziţie un propulsor de 2.0 litri, pe benzină, ajutat de un motor electric şi baterii de 9.2 kWh. Cel din urmă este responsabil şi pentru deplasările pe distanţe scurte, fără emisii de noxe. Diferenţele se ascund însă în numărul de cai putere generat de motorul cu ardere internă.

Avem verde la pornire!
Teoretic, cu BMW-ul 530e, urma să parcurg o distanţă de până la 50 de km în regim full electric. Aceasta este cifra indicată de germani în fişa tehnică. Pentru că era o dimineaţă mai răcoroasă şi chiar eram curios să testez autonomia bateriilor, am deconectat orice sursă de consum care putea să îmi micşoreze range-ul. Aşadar, am renunţat la sistemul de climatizare. Micile ambuteiaje matinale m-au ajutat să înţeleg mai bine cum funcţionează sistemul hybrid în condiţii de oraş şi totodată m-au forţat să fiu un pic mai gentil cu acceleratorul. Am stat cu ochii pe cadrane ca să urmăresc evoluţia lucrurilor. Reţineţi, încercam să scot maximul din cei 351 de volt şi nu din benzina din rezervor.

Acest maximum s-a dovedit a fi de circa…32 de kilometri. Nivelul de încărcare a bateriilor a ajuns la zero atunci când eram deja ieşit din oraş şi ţineam direcţia Orheiului Vechi. Nu am reuşit să mă ridic la cei 50 de km promişi de bavarezi însă am găsit rapid cu ce să mă consolez. În condiţiile din Chişinău, acest minim de baterii, este suficient cât să ajungi dimineaţa la servici. Odată ajuns la zero, va intra în funcţiune motorul pe benzină.

Şi când s-a întâmplat acest lucru, am predat volanul colegilor şi am urcat la bordul măreţului 740Le. Mare lucru, am zis eu, nu voi simţi nici o diferenţă, tot hibrid e. Însă pe lângă interiorul mult mai luxos al lui Seria 7, am descoperit o dinamică de invidiat. Are şi asta o explicaţie. G12-le, este dotat cu un sistem de tracţiune integrală, iar combinaţia motorului pe benzină cu cel electric pune pe roţi în jur de 326 de cai putere şi 500 Nm, unde cinciarul are doar 252 de cai putere şi cam 420 Nm de cuplu motor. „Doar” 74 de CP în plus, însă cum îi simţi este fenomenal! Aproape că uiţi că ai la dispoziţie totuşi un plug-in hybrid şi trebuie să fii mai blând un pic, mai visător, focusat pe o lume mai bună şi mai curată, unde tu îţi aduci aportul cu emisii de noxe reduse.

În continuarea traseului spre rezervaţia Orheiului Vechi şi după mai multe ore petrecute la volan realizez din nou că, percepţia unui BMW hibrid, pe care o putem avea mulţi dintre noi, este un pic cam eronată. Nu este doar un alt BMW, dotat cu un motor electric care funcţionează pe două căi, de a genera curent pentru baterii şi de a consuma curent electric ulterior, pentru a livra kW putere roţilor. Este o întreagă filosofie aici şi necesită timp pentru acomodare şi a pătrunde în esenţă.

Ce trebuie să ştiţi pentru început este faptul că aveţi trei regimuri de condus. Primul este AUTO eDrive, unde maşina singură alege între regimul de condus cel mai eficient, în dependenţă de stilul de şofat al celui de la volan. Apoi aveţi MAX eDrive, unde motorul cu ardere internă rămâne amorţit până la ultimii kW storşi din bateriile electrice, sau atunci când vă angajaţi într-o depăşire şi treceţi pragul de 140 km/h. Şi ultima, dacă ai de parcurs o distanţă ceva mai mare, selectezi regimul Battery Control şi rulezi doar cu motorul pe benzină. Pe display-ul central puteţi urmări cum evoluează lucrurile şi cum se consumă sau se regenerează energia electrică stocată în baterii.

Să nu vă imaginaţi că totul este simplu şi banal, pentru că şoferul este implicat în acest proces la fel de mult ca şi maşina.

Trebuie să înveţi să frânezi şi să pilotezi astfel încât să generezi curent electric pe care să îl foloseşti mai târziu. Asta înseamnă să fii ECO. Chiar şi în regimul de croazieră, atunci când incluzi sistemul de navigaţie, să zicem într-un regim oraş-autostradă-oraş, calculatorul maşinii îţi va seta modul cel mai optim şi mai eco, pentru ca tu să te bucuri de performanţe maxime şi un consum redus. Asta înseamnă de fapt eDrive la BMW. Nu se întâmplă nici o minune dacă nu contribui şi tu, iar consumul de carburanţi indicat poate urca rapid la 10 litri! Mie nu mi-a reuşit, cu Seria 7, să cobor sub pragul de 8.7 litri, în mare parte pentru că o tot forţam să îmi livreze emoţii şi mai puţin îmi păsa de consum, recunosc.

La drum întins şi viteze ce depăşesc pragul de 100 km/h, dacă vrei să te simţi responsabil de rezervele tale proprii de energie, este recomandat să ridici periodic piciorul de pe ambreiaj, astfel ca motorul electric să treacă în regim de acumulare de energie. Astfel îţi asiguri câţiva kilometri în plus, de condus în regim ECO.

În pauze însă, maşina poate fi încărcată şi de la priză iar în acest scop, BMW a inclus în portbagaj absolut tot necesarul. Ce-i drept, în lipsa unei staţii de încărcare de tip supercharger, timpul de încărcare durează mai mult decât ai avea tu răbdare să o faci. Mai exact, aproximativ trei ore pentru a acumula 9.2 kWh, în condiţiile în care ai la sursă nu mai puţin de 3.7 kW. Bateriile sunt aceleaşi atât pentru Seria 7 cât şi pentru Seria 5. Dar, nici asta nu am făcut-o pentru că în Butuceni, unde am luat masa, nu am găsit o priză foarte apropiată.

Ne-ar fi trebuit un prelungitor cam…lung, pentru a putea alimenta bateriile aici.

Cât despre modele şi caroserii, design exterior şi interior, Seria 5 arată foarte classy şi rafinat, atât la exterior cât şi interior. Totuşi, la preţul de puţin peste 60.000 de euro, mi-aş fi dorit materiale mai calitative la nivelul planşei de bord. În rest, nu am reuşit să îi găsesc prea multe defecte, posibil că şi din lipsă de timp. Am apreciat uşurinţa cu care se închid portierele, pentru mine personal ăsta e primul lucur la care atrag atenţia. G30-ul este plăcut la condus, finuţ, dar extrem de informativ când dai de gropi sau denivelări. Aş putea da vina pe anvelopele de tip run-flat aici, însă nu ştiu dacă este cazul să renunţaţi la ele. Portbagajul nu este prea generos astfel încât să vă asigure şi un loc pentru roata de rezervă.

Despre Seria 7 pot să vă spun că m-a surprins plăcut, din nou. Acceleraţie uşoară, dar fermă, confort sporit, dotări pe măsură şi un preţ accesibil (în viziunea mea) pentru tot răsfăţul care îl primeşti la bordul acestei maşini. Modelul testat a costat 108.000 de euro şi pare să fie un compromis echitabil pentru oamenii de afaceri ce-şi doresc o ambianţă plăcută, linişite şi calm, fără vibraţii şi zgomote de motoare nervoase, vizite mai rare pe la staţiile peco şi nu în ultimul rând plăcerea de a conduce.

Volan frumos, dar pielea cam dură…

Îmi cer iertare, dacă vă sperie pelicula de protecţie aplicată pe bord. Eu nu m-am încumetat să o scot!
Când eşti plictisit de atâta negru, această nuanţă îmi pare cea mai neutră şi frumoasă.

Semne distinctive, inscripţiile eDrive, logo-urile pe jante încercuite cu albastru şi capacul pentru gura de alimentare cu curent electric.

X5-ul este practic tatăl hibrizilor BMW. Primul PHEV bavarez

Comentarii