lukoil-banenr

Proiectul de lege ce vizează proprietarii sau şoferii de automobile, în farurile cărora sunt instalate becuri xenon aftermarket, a ajuns din nou pe masa deputaţilor din parlament. După ce a trecut de prima lectură în care a fost aprobat, proiectul cu privire la modificarea codului contravenţional este astăzi din nou în examinare.

bodybuilding

Procedura prevede ca după ce-a de a doua lectură orice proiect de lege să fie aprobat, modificat, respins sau înaintat în a treia lectură. Ceva îmi spune însă că imediat după a doua examinare, proiectul va fi aprobat fără a se include alte amendamente. Mai ales că, autorii acestui proiect au menţionat clar că „adoptarea acestui proiect nu va atrage cheltuieli financiare suplimentare din bugetul de stat„, cu atât mai mult că „va spori siguranţa traficului rutier prin reducerea riscului de accidente rutiere generate de acest gen de încălcări„, iar cu ultima sintagmă nu putem să nu fim deacord.

diselok

Deputaţii noştri se pare că s-au inspirat de la colegii din România, menţionând că „o instalaţie xenon montată de fabrică pe lângă becurile HID şi descărcătoarele de înaltă tensiune, care le găsim şi în kit-urile aftermarket, conţine şi alte sisteme precum optica specială cu lupă pentru becurile xenon, spălătoare de faruri şi sistem de reglaj automat al reflectoarelor din far„. Ei bine există şi producători de astfel de instalaţii care includ absolut toate componentele menţionate mai sus şi pe deasupra oferă un certificat de omologare, care practic elimină problema „legalităţii” instalaţiei, atunci când se merge la inspecţia tehnică. Din nou, în România, astfel de certificate îi scutesc pe proprietarii de automobile de întrebări în plus, iar RAR-ul este oarecum „obligat” să le recunoască ca fiind sigure pentru exploatare.

Din sursele noastre am încercat să aflăm care va fi procedura de recunoaştere a instalaţiilor HID în R. Moldova şi se pare că vom descoperi noi similarităţi. Astfel Ministerului Transporturilor îi va reveni misiunea de a concepe toată procedura cap-coadă, care va sta la baza identificării sistemelor aftermarket pentru aputea fi ulterior admise sau nu în exploatare, de către staţiile de revizie tehnică.
Şi inspectorii de patrulare vor beneficia de un instructaj suplimentar, ce îi va ajuta să îşi exercite mai bine atribuţiile în conformitate cu Regulamentul cu privire la supravegherea tehnică

În ce priveşte litera legii, modificările ce urmează a fi introduse în articolul 228 al Codului Contravenţional al RM, se rezumă la un singur aliniat, cu numărul trei, în care scrie negru pe alb că:
„Exploatarea vehiculului dispozitivele de iluminare faţă ale căruia sânt echipate cu lămpi care nu corespund modelului prevăzut prin construcţie se sancţionează cu o amendă de la 20 la 25 de unităţi convenţionale cu aplicarea a trei puncte de penalizare.”

Şi din nou neclarităţi. Se vorbeşte despre xenon în parte, însă modificarea de lege prevede orice alte „lămpi care nu corespund modelului prevăzut prin construcţie„. Ajungem la concluzia că riscul de a te alege cu un proces verbal, este direct proporţional cu capacitatea inspectorului de patrulare de a interpreta a norma legistlative.

Mai pe înţelesul tuturor, dacă vrea îţi dă amendă pentru xenon, însă dacă ai alte becuri instalate (fie chiar LED) care nu sunt prevăzute de către constructor la fel eşti pasibil de o amendă, întrebarea este doar dacă va dori inspectorul de patrulare să le depisteze sau nu.

Deocmadată este prematur să ne expunem şi vizavi de tragerea la răspundere a şoferilor ce conduc un automobil cu asemenea abateri de la regulamentul circulaţiei rutiere, însă nu exclud probabilitatea că se va reţine certificatul de înmatriculare al maşinii până la remedierea „deficienţelor semnalate”.

Există încă o mulţime de alte întrebări lăsate fără răspuns la acest subiect, dar vă promitem că echipa AutoExpert va reveni îndată ce reuşim să aflăm noi informaţii. Rămâneţi aproape.

P.S. Printre cititori se întreba cineva cine sunt autorii acestui proiect, ei bine, lista o vedeţi în continuare. Reşetnicov Artur, Vremea Igor, Ţuţu Constantin, Nichiforciuc Eugeniu, Untila Veaceslav şi Grama Octavian. Iar AICI puteţi downloada Proiectul de lege (file-ul 333.2016.ro.pdf).

 

Comentarii