lukoil-banenr

Numărul accidentelor a crescut esenţial în ultima vreme, iar majoritate dintre ele sunt soldate cu persoane traumate dar şi victime. Cauzele care pot duce la decesul pasagerilor pot fi diferite, începând de la lovitura puternică în caz de impact, viteză excesivă, necuplarea centurii de siguranţă dar şi lipsa airbagului în dotarea maşinii. Există însă şi maşini echipate cu „perne”, doar că acestea nu se declanşează. Mai jos, aflaţi care poate fi cauza unei asemenea defecţiuni dar şi cum poate fi înlăturată.

bodybuilding

Când vine vorba de procurarea unei maşini noi sau la mâina a doua, tot timpul eşti tentat să afli câte airbaguri sunt la număr. Automobilele moderne stau foarte bine la acest capitol însă nu şi cele second-hand, unde prezenţa airbagurilor vorbeşte despre o clasă premium sau despre un automobil ceva mai scump. Însă, chiar dacă un vehicul de lux, fabricat în anii 2000 are mai multe airbag-uri decât o Dacie, acest lucru nu vă garantează şi funcţionalitatea lor în caz de impact!

diselok

Acest lucru poate fi uşor explicat prin faptul că şi airbagurile au un „termen de valabilitate”. Deseori, data expirării este indicată chiar pe partea verso a acestuia şi poate fi uşor citită dacă se demontează airbagul. Însă, ar trebui să studiem mai întâi care este construcţia airbagului, ca să înţelegem ce se poate defecta.

1

Ei bine, pernele de aer, sunt aparent extrem de simple iar principiul de funcţionare poate fi uşor explicat chiar şi unui elev. În perioada anilor 70-90 pe lângă perna în sine (airbag), cutiuţa aceasta conţinea şi un declanşator pirotehnic ceva mai primitiv, care în timp fiind expus la umezeală îşi pierdea proprietăţile iar astfel ajungea să fie considerat defect. Motiv pentru care, producătorii de automobile au şi indicat perioada maximă de valabilitate a acestuia, cuprinsă între 5 şi 10 ani. Prin urmare, dacă eşti proprietarul unui automobil construit în anii 90, probabilitatea ca airbagul să se declanşeze în caz de impact este foarte mică! Ce poţi face însă, este să înlocuieşti airbagul cu unul nou, comandat de la producător. Deşi preţul de achiziţie te-ar putea ţine la distanţă, trebuie să înţelegi totuşi că este vorba de siguranţa ta şi a pasagerilor tăi.

În ce priveşte maşinile mai moderne, aflaţi că aici lucrurile au evoluat fiind echipate cu sisteme mai performante, ce implică utilizarea unor capse foarte rezistente în timp. Astfel o simplă verificare nu strică niciodată şi este bine să ştii că sunt „active” şi îşi vor îndeplini rolul în caz de accident.

4

Capsa în sine funcţionează la fel ca un cartuş. În caz de impact, sensorul este activat şi trimite un semnal electric către contactul care declanşează cartuşul, iar cea din urmă deschide capsula în care este stocat hidrogenul ce umple în mai puţin de o fracţiune de secundă airbatul! Astfel devine clar că singurul motiv pentru care un airbag nu poate fi declanşat este această capsulă.

Tot din această cauză, în ultimii ani au fost rechemate în service o mulţime de automobile (38 de milioane mai exact), echipate cu airbaguri marca Takata, care prezentau un defect din fabrică. Prin izolarea proastă a capsei, aceasta era predispusă la umezeală, iar în caz de accident nu declanşa airbagul. Acest defect de fabricaţie a dus la aproximativ 120 de decese DIRECTE!

Acum că ştii cum funcţionează sistemul sper că te-am convins să mergi la o verificare a airbagurilor. O poţi face atât fizic, la maşinile unde termenul este indicat pe airbaguri, sau printr-o diagnoză, unde calculatorul de bord ar putea să „citească” starea acestora, sau dacă nu este întrerupt contactul, ori dacă nu au mai fost declanşate anterior.

Însă, cel mai important accesoriu este centura de siguranţă! În cazul în care aceasta nu este cuplată, rişti ca airbagul să nu fie declanşat, ori, în caz că va fi activat iar pasagerii sau şoferul nu au cuplate centurile, airbagul ar putea provoca traume mai grave, în loc să te salveze!

Multă baftă la drum, conduceţi cu maximă prudenţă şi respectaţi regulamentul circulaţiei rutiere!

Comentarii