lukoil-banenr

Primăvara a venit, fustele s-au scurtat, motocicliștii au ieșit… Cam astea sunt datele problemei de fiecare dată în acest sezon. Pentru că ne interesează tot ce ține de motoare, lăsăm pe o altă dată partea cu fustele scurte ale fetelor și ne axăm pe problemele motocicliștilor. Despre care o să ne spună un om care se pricepe, un pasionat de motociclete, de Honda lui, dar care mai păstrează picioarele pe pământ. Avocatul Teodor Bordei…

bodybuilding

Nici n-a ieșit cum trebuie soarele că au și ieșit pe șosele primii bikeri. Și nici n-au reușit s-o facă că au pățit-o deja în primele accidente. Sunteți popor nerăbdător?
Așa și este, suntem nerăbdători, fenomenul are și o denumire – mototoxicoza de iarnă. Cei mai slabi de înger, care suportă cu greu despărțirea de motor pe durata iernii, nu pot aștepta zilele mai însorite, se poartă ceva mai straniu. De aici și glumele de genul umblă prin casă sau doarme în echipament de motociclist, în cască sau cu aceasta subțioară. E un moment comic dar nu e departe de realitate.

diselok

10951355_1030967423584976_348229620_n

Mediul motocicliștilor cunoaște asemenea termen ca Deschiderea sezonului? Cam care ar fi perioada/data când se dă startul?
Sunt de tipuri, două categorii de deschideri a sezonului – prima este atunci când ieși cu motorul prima dată în an, una neformală, ține de fiecare în parte. Este și evenimentul formalizat, organizat, ceea ce presupune băutură, mâncare…
Fete, lăutari…
Așa ceva. Muzică, comunicare. Dar asta presupune timp, efort, ceea ce se găsește tot mai rar în ultima vreme…

Care este perioada ideală de ieșit cu mototrul din aspectul condițiilor climaterice și a condițiilor carosabilului?
Când dimineața este suficient de cald ca să poți merge cu motocicleta, cât de banal n-ar suna. Pe la ora 7.

Asta ar însemna prin mai…
Prin mai-iunie…

Până atunci nimic? Nicio ieșire?
Ba da, dar o faci mai tensionat, dimineața vizorul de la cască transpiră de la diferența de temperatură și atunci încep să apară probleme suplimentare. Dimineața e răcoare, iar ziua e cald deja…

11040094_1030967400251645_1288927008_n

Ce trebuie să știe un motociclist când își scoate din boxă motorul după pauza de iarnă. La ce trebuie să fie atent, de ce să țină cont și de ce trebuie să se păzească?
Trebuie să fie atent la faptul că asfaltul încă e rece, iar anvelopile sunt prevăzute, în marea lor parte, pentru un carosabil cald. În consecință, este mai rea aderența, bike-ul alunecă mai ușor, respectiv. Al doilea moment, se cam atenuiază abilitățile de condus pe durata pauzei și este nevoie de ceva timp pentru a le recăpăta, a reveni la normal, pentru a simți din nou motorul în măsură deplină. Odată cu experiența acumulată, ai nevoie de tot mai puțin și mai puțin timp. Practic, îți amintești totul după primele momente în care ai urcat pe motocicletă, până a ajunge la locul destinației.

Care sunt cauzele principale care determină comiterea accidentelor rutiere cu implicarea motocicliștilor? Care fac ca aceștia să fie numiți și donatori?
Faptul că aceștia sunt mai vulnerabili față de șoferii mașinilor, sunt mai puțin protejați din lipsa habitaclului. Nu sunt observati deseori de alti participanti la trafic…
Vina pentru comiterea acestor accidente o poartă atât motocicliștii, cât și ceilalți șoferi. Plus că motocicliștii mai obișnuiesc să meargă printre benzi atunci când conducătorii automobilelor se așteaptă la asta cel mai puțin. Conducătorii auto se întâmplă să nu fie atenți la imaginea oglinzilor și atunci… Mașină cu mașină se ciocnește, nemaivorbind de o motocicletă care este mult mai vulnerabilă. Motocicliștii depășesc limita vitezei și atunci doar ei sunt de vină de producerea accidentelor respective. Se întâmplă să nu poarte echipament de protecție sau, și mai grav, nu îmbracă sau nu impun să îmbrace acest echipament pasagerii.

11046979_1030967410251644_532316546_n

Contează pe ce bike se află, există motoare mai periculoase sau dacă e kamikaze nu contează în ce fel de șa sta?…
Nu prea contează, mai ales că unii urcă în șa doar pentru a mâna. Ei văd în asta scopul mersului pe motocicletă…
Și să meargă în picioare sau să facă alte cascadorii pe șoselele orașului. Sau așa. Dacă ești kamikaze te omori și cu bicicleta. Cei care vor să simtă viteza și adrenalina, și să o facă corect, merg să alerge pe trackuri specializate și nu pe șoselele noastre.

Care e prima manifestare de profil la care vei participa cu Honda ta? Sau tu ești pe cont propriu? Program individual?
Nu cred că va exista vreo manifestare organizată, formală, mai ales că la moment nu fac parte din vreun club de bikeri. Asemenea evenimente implică mult timp, efort, plus că la urmă mai și ești bârfit (zâmbește).

Care este șoseaua ideală pentru ieșirile motocicliste, la noi în țară, din punct de vedere al securității dar și al plăcerii condusului?
Șoseaua Chișinău-Leușeni, din motivul comodității și a specificului carosabilului – un fapt istoric deja, devenit tradițional. Deși mai sunt și alte căi exploatate de bikeri – spe Orhei, de exemplu…

Sărăteni-Soroca nu vă încântă?
Nu, pentru că acest traseu are destule localități și asta provoacă dificultăți. Pe Chișinău-Leușeni acestea, practic, lipsesc.

Mersi pentru discuția utilă și cât mai multă aderență pe șosea îți doresc!
Scris de Marcel Toma
Foto: arhiva personală

961629_1030967413584977_613146565_n

11039495_1030967396918312_1074922796_n

Comentarii