lukoil-banenr

bodybuilding

BYD F3 vs. FAW Vita

diselok

Nu am crezut niciodată că maşinile chinezeşti vor deveni atât de populare pe la noi? Probabil acest fapt se datorează mai mult preţului redus, dar şi crizei economice. Dea aceea am hotărât să comparăm doi chinezi, primul este binecunoscutul BYD F3, celălalt – noul venit pe piaţă FAW Vita.

Cititorii noştri fideli au făcut cunoştinţă deja cu BYD F3, iar FAW Vita, atât pentru voi, cât şi pentru noi, este o noutate.
La mijlocul anului 1953 prima companie auto din China şi-a înregistrat denumirea, First Automobile Works, pe scurt FAW, ceea ce a pus începutul primei uzine auto şi a pus în mişcare industria automobilistică din China. FAW Vita este printre primele maşini exteriorul căreia nu aminteşte de nici un design european sau japonez. Se vede că inginerii au încercat să vadă ce poate ieşi dacă se vor pune singuri pe treabă, şi privind ceea ce stă în faţa noastră putem spune ca, de bine de rău, le-a reuşit. Rezultatul este unul neutru, unele elemente sunt chiar interesante la design, numai plafonul l-am considerat cam înalt.

Dar ar trebui să ne amintim şi de BYD. Abreviatura BYD se descifrează ca „Build Your Dreams”, adică „noi îţi realizăm visul”. Să vedem visul cui s-a materializat în faţa noastră. Privind exteriorul BYD-ului, remarcăm că designerii automobilului nu au stat prea mult pe gânduri şi drept punct de referinţă au luat Toyota Corolla model 2001 – generaţia a noua a acesteia. Nici design-ul exterior, nici cel interior nu au suferit prea mari schimbări în urma reîncarnării, doar farurile şi stopurile sunt diferite. Ceea ce a rezultat putem caracteriza ca o maşină cu un stil neutru, care nu atrage privirile, dar cel mai important, în cazul maşinilor chineze, nu respinge. Şi dacă ne uităm la ambele automobile puse alături, BYD este mai atrăgător, cel puţin pentru noi. Înainte să urcăm în habitacluri, am deschis portbagajele. Volumul lor nu ne-a impresionat, dar dacă le examinăm în limitele clasei, ele oferă destul spaţiu, ce-i drept şi forma, şi accesul este mai comod în F3.

Ceea ce am remarcat urcând în Vita, este că mirosul tipic maşinilor „Made in China” nu este atât de pronunţat. Să vedem cum stau lucrurile cu design-ul şi ergonomia. În ceea ce ţine de primul punct, adica design-ul, putem spune că aici celor de la FAW nu le-a ajuns inspiraţie, deşi blocul climateutic şi manetele lui sunt destul de interesante, ba chiar mai interesante şi mai comode în comparaţie cu cele din F3. Însă aici cu plusurile ne putem opri. Eu  niciodată nu am fost adeptul amplasării cadranelor central pe consolă, mai ales dacă ele sunt acoperite cu un plastic lucios, ce împiedică citirea informaţiei. Nici butoanele acţionării geamurilor electrice dintre scaune nu le putem considera poziţionate ergonomic, mai comod era dacă ar fi fost amplasate pe uşa şoferului, în cel mai rău caz pe bord, dar cel mai mare minus în ergonomie al constructorilor de la FAW l-am considerat poziţionarea radio-CD-ului. Deşi el este mult mai bun de cât la F3, aici trebue să menţionăm că la BYD-ul din test a fost doar un radiou simplu, fără CD, noi însă ştim cum este şi radio-CD-ul din dotările mai serioase. Astfel, la Vita el este poziţionat în aşa fel, că informaţia de pe display şoferul o poate citi dor aplecându-se mult spre el, ceea ce este foarte periculos în timpul mişcării. În rest, spaţiul şi calitatea materialelor este la nivelul clasei şi maşinilor din China.

Urcaţi în F3 am remarcat design-ul mult prea cunoscut de pe Corolla. Doar plasticul şi calitatea materialelor amintesc că maşina a fort produsă nu în Japonia, ci în China. Cadranele din BYD sunt poziţionate tradiţional, ceea ce permite citirea lor mult mai uşorde aceea sunt mai uşor de citit. Butoanele, de asemenea, sunt poziţionate tradiţional şi ergonomic.
Vizibilitatea la ambele maşini este bună, oglinzile reflectă fără distorsiuni.

La volanul lui FAW Vita am urcat prima dată şi, pornind la drum, am remarcat că cei 100 CP ce dezvoltă motorul de 1,5 litri, “trag” bine. Maşina, la gol, accelerează sprinten, doar motorul face prea mult zgomot. Levierul cutiei este informativ şi cuplează treptele bine. Trenul de rulare este prea uşor şi nu oferă informaţia necesară, iar în viraje rapide roata din interiorul virajului începe să alunece prea devreme. Ceea ce nu am remarcat şi la BYD. Motorul din F3 lucrează mai liniştit şi cei 106 CP, ce sunt “scoşi” din 1,5 litri ai propulsorului licenţiat Mitsubishi, permit o mişcare mai rapidă, doar transmisia este mult mai zgomotoasă în comparaţie cu Vita.
Deşi BYD-ul din test nu a fost dotat cu ABS, până la blocarea roţilor maşina opreşte mai bine decât FAW, care a fost dotat cu acest sistem, dar şi pedala ambreajului este mai informativă. Am încercat să mergem cu aceste două maşini şi la limită. În aceste regimuri mai stabil şi mai prognozabil l-am considerat pe F3.
La final putem spune că, deşi constructorii de la FAW au încercat să ofere clienţilor săi ceva original, nu prea le-a reuşit, cu toate că în unele momente Vita este mai plăcută. Astfel, reincarnarea chineză a Corollei – adică BYD F3 este învingătorul testului nostru.

Comentarii

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentRăspuns destoinic – Super Car
Articolul următorTuristul