lukoil-banenr

Carroll Shelby, 1923 – 2012

Nascut la data de 11 ianuarie 1923, intr-un orasel pe nume Leesburg, Carroll Shelby a fost un om al surprizelor. Ocupat in cea mai mare parte a timpului sau cu pilotarea de avioane (a participat in Al Doilea Razboi Mondial), cu oferirea unor lectii de zbor si, nu in ultimul rand, cu cresterea pasarilor la ferma sa din Texas, americanul si-a facut debutul in lumea curselor cu motor abia atunci cand toate-aceste ‘afaceri’ au dat gres – si mai ales cand toate pasarile de la ferma i-au murit.

bodybuilding

diselok

Pasiunea lui Carroll Shelby pentru masini era tipica acelei ere. Activitatea americanului in motorsport a pornit de jos, prima cursa din viata sa avand stransa legatura cu fenomenul intitulat drag-racing. Tot in acel an, in 1952 mai exact, Shelby a participat la volanul unui MG TC in prima sa cursa stradala, eveniment pe care de altfel a si reusit sa-l castige. Iar asta dupa ce avea sa se impuna in fata unor automobile mult mai impresionante.

Succesele ce au urmat i-au construit lui Shelby o reputatie extrem de puternica, punctul culminant al carierei sale de pilot inregistrandu-se in 1959, atunci cand celebrul american si-a adjudecat in palmares Cursa de 24 de Ore de la Le Mans. De asemenea, Carroll a fost recompensat si cu distinctia „Driver of the Year” – nu doar o singura data, ci de doua ori (in anii 1956 si 1957), pe lista sa cu ‘activitati auto’ numarandu-se si cateva participari in Formula 1.

In decembrie 1960 insa, Carroll Shelby era nevoit sa-si ia ramas-bun de la lumea sporturilor cu motor – in principal din cauza unei probleme la inima. Dar tot raul avea sa se indrepte spre bine, iar noua sa activitate urma sa-l transforme intr-o legenda vie.

In 1961, planetele s-au aliniat pentru eroul american nascut in Texas. In acel an, Shelby a facut o intelegere cu cei de la AC Cars, iar colaborarea dintre cele doua ‘companii’ dadea nastere unui model pe nume Cobra – un hibrid extrem de performant, cu sasiu britanic si motorizare americana.

Surprinzator sau nu, automobilul nou-nascut nu a reusit sa termina prima sa cursa, din octombrie 1962. Impresionantul Shelby Cobra avea sa-si ia insa revansa cateva luni mai tarziu, in ianuarie 1963, atunci cand Dave MacDonald si Ken Miles obtineau un 1-2 la Riverside, luand fata modelelor Corvette Sting Ray. In septembrie 1963, Shelby American dadea startul proiectului Daytona Cobra, compania obtinand un an mai tarziu primul loc in Clasa GT in cadrul Cursei de 24 de Ore de la Le Mans. Si tot in 1964 a inceput prima colaborare dintre Shelby si Ford, in urma acestei intelegeri luand fiinta noul Shelby GT350.

Iar de-aici totul a decurs de la sine. Cei de la Ford i-au oferit lui Carroll Shelby si sansa de a se implica direct in dezvoltarea modelului GT40, rezultatul fiind un 1-2-3 in Cursa de la Le Mans din 1966 si umilirea italienilor de la Ferrari. Dar era legendarelor muscle-car-uri se apropia de sfarsit, acelasi lucru urmand a se intampla si cu parteneriatul dintre Ford si Shelby – ultimul GT350 a fost construit in 1969, iar tratatul cu privire la programul de motorsport s-a incheiat la scurt timp dupa.

Carroll Shelby nu s-a dat insa batut, ci a continuat sa faca exact ceea ce-i placea. In anul 1982, acesta a fost contactat de Lee Iacocca (unul dintre primii oameni de la Ford care au crezut cu adevarat in Carroll), care pe-atunci se afla la conducerea Chrysler. In urma colaborarii dintre cei doi au rezultat numeroase automobile sinonime cu performanta, cele mai cunoscute fiind modelele Charger si Omni GLH (Go Like Hell). Important de precizat, Carroll Shelby a contribuit din plin si la dezvoltarea supercarului Dodge Viper, pe care l-a si condus in cadrul cursei Indianapolis 500 din 1991 – la mai putin de un an dupa ce suferise un transplant de inima.

In 1997, relatia dintre Shelby si Chrysler a ajuns la sfarsit, Carroll pornind o colaborare cu Oldsmobile, materializata in modelul Shelby Series 1. In 2003, Carroll Shelby a revenit la prima sa ‘dragoste’ – Ford, cele doua mari nume din industria auto lucrand impreuna la dezvoltarea unui nou legendar GT. De asemenea, viitorul avea sa ne aduca si o noua linie de automobile Shelby-Ford.

De-atunci si pana in prezent, Carroll Shelby ne-a incantat privirile cu numeroase modele de inalta performanta, dar si cu multiple aparitii publice. Si asta in ciuda problemelor sale de sanatate. Dar stii cum se spune, nu exista nimic in lume care sa opreasca ascensiunea unei legende. Nici macar sanatatea.

Comentarii