lukoil-banenr

Câştigătorii ”Motorul Anului 2013”

bodybuilding

Ford, Volkswagen şi BMW se detaşează clar în ediţia din 2013 a competiţiei ”Motorul Anului”, care şi-a decernat premiile în nu mai puţin de 12 categorii. Toate clasamentele şi finaliştii le găsiţi în continuare.

diselok

Clasament general ”International Engine of the Year”:

1. Ford 999 cmc, turbo, trei cilindri (Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max) – 479 puncte

2. Volkswagen 1.4 TSI TwinCharger, patru cilindri (Volkswagen Polo, Beetle, Golf Variant, Golf Plus, Golf Cabriolet, Scirocco, Eos, Jetta, CC, Tiguan, Touran/Cross Touran, Passat; Audi A1, A3; Seat Ibiza FR, Alhambra, Ibiza Cupra; Škoda Fabia RS) – 408 puncte

3. BMW 2.0 litri twin-turbo, patru cilindri, benzină (125i, 320i, 328i, 520i, 528i, Z4 20i, Z4 28i, X1 20i, X1 28i, X3 20i, X1 28i) – 247 puncte

4. Porsche 2.7 litri DI, benzină (Porsche Boxster, Cayman) – 245 puncte

5. Ferrari 6.3 litri V12 (Ferrari F12 Berlinetta) – 233 puncte

6. BMW/PSA 1.6 litri turbo benzină (Mini Cooper S, Clubman Cooper S, Countryman Cooper S, Coupé/Roadster Cooper S, Paceman Cooper S, Cooper Works, Clubman Cooper Works, Coupé/Roadster Cooper Works, Paceman Cooper Works; Peugeot 207cc, 208, 308, 3008, 508, 208 GTI, 308 GTI, RCZ; Citroën DS3, C4 Picasso/Grand Picasso, C5/DS5, C4/DS4) – 197 puncte

7. McLaren 3.8 litri V8 (McLaren MP4-12C) – 180 puncte

8. Audi 2.5 litri cinci cilindri (Audi TT RS, RS3, Q3 RS) – 111 puncte

Cei de la Ford câştigă pentru a doua oară consecutiv marele premiu cu micul lor EcoBoost de 1,0 litri, care primeşte şi cel mai bun punctaj din istoria de 15 ani a acestei competiţii.

În clasamentul general nu se regăseşte nici un motor diesel, dar nici vreo motorizare alternativă, hybridă sau electrică, ceea ce e un indicator al reticenţei specialiştilor privind aceste sisteme de propulsie.

Clasament ”New Engine of the Year” (”Noutatea anului 2013”):

1. Volkswagen 1.4 TSI ACT (Volkswagen Golf) – 234 puncte

2. Ferrari 6.3 V12 (Ferrari F12 Berlinetta) – 220 puncte

3. Mazda 2.5 litri Skyactiv benzină (Mazda 6, CX-5) – 136 puncte

4. Jaguar/Land Rover 3.0 V6 Supercharged (Jaguar XF, XJ) – 130 puncte

5. Tesla full-electric (Tesla Model S) – 129 puncte

6. Fiat 875 cmc turbo CNG, doi cilindri (Fiat Panda, 500L; Lancia/Chrysler Ypsilon) – 114 puncte

Conform juriului, motorizarea 1.4 TSI ACT de pe VW Golf VII are toate şansele să ajungă un best-seller, combinând foarte bine consumul redus de combustibil cu un nivel bun al performanţelor şi conferindu-i maşinii o eficienţă de invidiat.

Clasament ”Green Engine of the Year” (”Motorul ecologic al anului”):

1. Fiat 875 cmc turbo CNG, doi cilindri (Fiat Panda, 500L; Lancia/Chrysler Ypsilon) – 184 puncte

2. GM 1.4 litri electric-benzină range extender (Chevrolet Volt; Opel / Vauxhall Ampera; Cadillac ELR) – 181 puncte

3. Tesla full-electric (Tesla Model S) – 139 puncte

4. Ford 999 cmc turbo, trei cilindri (Ford Fiesta, B-Max, C-Max, Grand C-Max) – 137 puncte

5. Mazda 2.2 litri Skyactiv diesel (Mazda 3/Axela, 6/Atenza, CX-5) – 126 puncte

6. Toyota/Lexus 1.8 litri electric-benzină hybrid (Toyota Plug-In Prius) – 94 puncte

Pentru prima dată acest trofeu este câştigat de un sistem de propulsie cu combustibil alternativ – micul turbo CNG este alimentat cu gaz metan. Astfel, motorul cu doi cilindri reuşeşte să devină compatibil normelor de poluare Euro 6 printr-o conversie mult mai ieftină decât sistemele hybride sau motoarele strict electrice.

Clasament ”Performance Engine of the Year” (”Motorul sportiv al anului”):

1. Ferrari 6.3 litri V12 (Ferrari F12 Berlinetta) – 294 puncte

2. Ferrari 4.5 litri V8 (Ferrari 458 Italia/Spider) – 185 puncte

3. McLaren 3.8 litri V8 (McLaren MP4-12C) – 183 puncte

4. Porsche 3.8 litri Boxer DI (Porsche 911 Carrera) – 149 puncte

5. Mercedes-AMG 6.2 litri V8 (Mercedes-AMG SLS AMG, SLS AMG GT, SLS AMG Black Series) – 109 puncte

6. BMW M 4.4 litri Twin Turbo V8 (BMW M5, M6) – 100 puncte

Ferrari domină această categorie, V12-le de 6,3 litri convingând de această dată juriul, pe modelul F12 Berlinetta dovedindu-se un upgrade considerabil faţă de V12-le de pe Ferrari FF. La data apariţiei a fost cel mai puternic V12 atmosferic de serie, iar feelingul pe care acest motor îl conferă şoferului în Ferrari F12 Berlinetta este grandios, după cum afirmă mulţi dintre cei din juriu.

Motorizarea de pe locul al doilea, tot de provenienţă Ferrari, a câştigat acest trofeu anul trecut, iar acum a reuşit să-i ţină piept V8-ului britanicilor de la McLaren, care ocupă a treia poziţie la o diferenţă de numai 2 puncte.

Elita germană a primit puncte mai puţine, surprinzând oarecum rezultatele mai slabe ale motoarelor Mercedes-AMG şi BMW Motorsport, care înainte erau abonaţi constanţi la locurile fruntaşe.

Clasament motoare sub 1,0 litri:

1. Ford 999 cmc turbo, trei cilindri (Ford Focus, Fiesta, B-Max, C-Max, Grand C-Max) – 557 puncte

2. Fiat 875 cmc Twin Air, turbo, doi cilindri (Fiat 500, 500L, Panda; Lancia/Chrysler Ypsilon; Alfa Romeo Mito) – 329 puncte

3. Volkswagen 999 cmc trei cilindri (Volkswagen Up; SEAT Mii; Škoda Citigo) – 235 puncte

4. Renault/Nissan 898 cmc TCE, turbo, trei cilindri (Renault Clio; Dacia Sandero, Logan, MCV) – 144 puncte

5. Volkswagen 999 cmc CNG, trei cilindri (Volkswagen Up) – 118 puncte

6. Fiat 875 cmc CNG, turbo, trei cilindri (Fiat Panda, 500L; Lancia/Chrysler Ypsilon) – 91 puncte

Din nou, punctajul cel mai mare îl obţine micul EcoBoost conceput de Ford, care devansează apreciatul Twin Air al italienilor de la Fiat.

Clasament motoare între 1,0 – 1,4 litri:

1. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (Volkswagen Polo, Beetle, Golf Variant, Golf Plus, Golf Cabriolet, Scirocco, Eos, Jetta, CC, Tiguan, Touran/Cross Touran, Passat; Audi A1, A3; Seat Ibiza FR, Alhambra, Ibiza Cupra; Škoda Fabia RS) – 411 puncte

2. Volkswagen 1.4 TSI (Volkswagen Polo, Golf, Golf Plus, Golf Cabriolet, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Passat; Audi A1, A3, A3 CNG;Seat Leon, Altea/XL/Freetrack, Toledo; Škoda Rapid, Yeti, Superb, Octavia) – 191 puncte

3. Volkswagen 1.2 TSI (Volkswagen Polo, Beetle, Jetta, Golf, Golf Plus, Golf Cabriolet, Touran/Cross Touran; Audi A1, A3; Seat Ibiza, Leon, Altea/XL/Freetrack, Toledo; Škoda Fabia, Roomster, Rapid, Octavia, Yeti) – 188 puncte

4. Volkswagen 1.4 TSI ACT (Volkswagen Golf) – 180 puncte

5. Fiat 1.4 MultiAir turbo (Fiat Abarth Punto Evo, Punto, Bravo; Alfa Romeo Mito, Giulietta; Lancia Delta) – 172 puncte

6. GM 1.4 litri electric-benzină range-extender (Chevrolet Volt; Opel / Vauxhall Ampera; Cadillac ELR) – 105 puncte

Această categorie e dominată de Volkswagen, micul 1.4 TSI Twincharger având mai multe puncte decât punctajul cumulat al motorizărilor clasate pe următoarele două locuri. Motorizarea VW 1.4 TSI devine, astfel, cea mai premiată din istoria acestei competiţii.

De remarcat că, în această categorie, nici un motor diesel nu a reuşit să obţină un punctaj consistent, deşi pe piaţă sunt mai multe modele de clasă mică şi compactă cu motoare diesel de până la 1,4 litri.

Clasament motoare între 1,4 – 1,8 litri

1. BMW-PSA 1.6 litri turbo benzină (Mini Cooper S, Clubman Cooper S, Countryman Cooper S, Coupé/Roadster Cooper S, Paceman Cooper S, Cooper Works, Clubman Cooper Works, Coupé/Roadster Cooper Works, Paceman Cooper Works; Peugeot 207cc, 208, 308, 3008, 508, 208 GTI, 308 GTI, RCZ; Citroën DS3, C4 Picasso/Grand Picasso, C5/DS5, C4/DS4) – 317 puncte

2. Volkswagen 1.8 TFSI (Audi A3, A4, TT, A5; Seat Leon FR Altea/XL/Freetrack; Škoda Octavia, Superb, Yeti; Volkswagen Passat) – 231 puncte

3. Ford/Volvo/Mazda 1.6 litri turbo (Ford Focus, C-Max/Grand C-Max, Kuga, Escape, S-Max, Galaxy, Fusion; Volvo V40, S60, V60, V70/XC70, S80, S80 E85) – 145 puncte

4. Toyota/Lexus 1.8 litri hibrid electric-benzină (Toyota Plug-In Prius) – 127 puncte

5. Mercedes-Benz 1.6 litri turbo (Mercedes-Benz A180, CLA180, B180, A200, CLA200, B200, C180 CGI) – 102 puncte

6. Volkswagen 1.6 TDI (Volkswagen Polo, Beetle, Golf, Golf Variant, Golf Plus, Golf Cabriolet, Jetta, Passat, Touran/Cross Touran; Škoda Fabia, Roomster, Rapid, Octavia, Superb, Yeti; Audi A1, A3; Seat Ibiza, Altea/XL/Freetrack, Leon, Toledo) – 101 puncte

Este pentru a şaptea oară consecutiv când motorizarea turbo de 1,6 litri concepută în colaborare de BMW şi PSA Peugeot-Citroen câştigă această categorie, cu un punctaj mare.

De remarcat şi poziţionarea rezonabilă a dieselului 1.6 TDI al grupului VAG, care a fost considerat de juriu cel mai bun faţă de rivalii săi – lucru care, însă, rămâne de văzut dacă va rămâne la fel şi în anii următori, dată fiind concurenţa acerbă din domeniul dieselurilor de 1,6 litri.

Clasament motoare între 1,8 – 2,0 litri:

1. BMW 2.0 litri twin-turbo, patru cilindri, benzină (BMW 125i, 320i, 328i, 520i, 528i, Z4 20i, Z4 28i, X1 20i, X1 28i, X3 20i) – 295 puncte

2. Volkswagen 2.0 TFSI (Audi A1, TT, TTS, A3, S3, A4 E85, A4, A5, A6, Q3, Q5; Seat Leon FR, Altea/XL/Freetrack, Alhambra; Škoda Superb; Volkswagen Golf Cabriolet, Beetle, Golf R Cabriolet, Scirocco, Eos, Scirocco R, Jetta, Passat, Passat CC, Tiguan) – 278 puncte

3. BMW 2.0 litri twin-turbo diesel, patru cilindri (BMW 116d, 118d, 120d, 123d, 125d, 316d, 318d, 320d, 520d, 525d, X1 18d, X1 20d ed, X1 20d, X1 25d, X3 18d, X3 20d; Mini Cooper SD, Clubman Cooper SD, Countryman Cooper SD, Coupé/Roadster Cooper SD, Paceman Cooper SD) – 262 puncte

4. Mazda 2.0 litri Skyactiv, benzină (Mazda 3, CX-5, 6/Atenza) – 194 puncte

5. Volkswagen 2.0 TDI (Audi A1, A3, A4, A5, Q3, Q5, TT, A6; Seat Leon, Leon FR, Ibiza FR/Cupra, Altea/XL/Freetrack, Alhambra; Škoda Octavia, Superb, Yeti; Volkswagen Golf, Golf Variant, Golf Cabriolet, Scirocco, Eos, Jetta, Passat, Passat CC, Touran/Cross Touran, Tiguan, Beetle) – 165 puncte

6. Ford 2.0 litri turbo (Ford Focus ST) – 122 puncte

Specialiştii de la BMW reuşesc să se impună fără mari probleme în această categorie, primele trei locuri rămânând la fel ca în anul precedent – adică planurile bavarezilor sunt oarecum ameninţate doar de cei de la VAG, motorizările pe benzină BMW, dar şi cele diesel reuşind să rămână tot timpul deasupra TFSI-urilor, respectiv TDI-urilor Volkswagen.

Motorizarea pe benzină cu tehnologie Skyactiv de la Mazda este apreciată pentru eficienţa şi feelingul pe care le conferă, în timp ce motorul turbo de pe Focus ST reuşeşte să obţină un punctaj suficient de bun.

Clasament motoare între 2,0 – 2,5 litri:

1. Audi 2.5 litri turbo, cinci cilindri (Audi TT RS, RS3, Q3 RS) – 368 puncte

2. Mazda 2.2 litri diesel Skyactiv (Mazda 3/Axela, 6/Atenza, CX-5) – 331 puncte

3. Mercedes-Benz 2.1 litri CDI (Mercedes-Benz A220, CLA220, C180, C200, E200, C220, E220, GLK220, E250, CLS250, SLK250, GLK250, GLK200; Jeep Compass) – 185 puncte 4. Mazda 2.5 litri Skyactiv, benzină (Mazda 6/Atenza, CX-5) – 144 puncte

5. Mercedes-Benz 2.1 litri hibrid electric-diesel (Mercedes-Benz E300 Hybrid) – 142 puncte

6. Ford / PSA Peugeot Citroën / Jaguar / Land Rover 2.2 litri diesel (Ford S-Max, Galaxy; Peugeot 508; Citroën C5; Land Rover Freelander 2, Range Rover Evoque) – 142 puncte

Pentru motorizarea turbo în cinci cilindri a celor de la Audi este deja al patrulea an consecutiv în care câştigă această categorie.

Surprizele acestei categorii sunt cele două motoare Mazda Skyactiv: dieselul Euro 6 şi motorul pe benzină de 2,5 litri, care reuşesc să se ”infiltreze” în detrimentul motoarelor Mercedes-Benz.

Pe ultimele locuri sistemul de propulsie diesel-electric al germanilor primeşte un punctaj egal cu al unei motorizări diesel deja destul de veche: motorul de 2,2 litri realizat în colaborare de Ford, PSA Peugeot-Citroen şi Jaguar / Land Rover.

Clasament motoare între 2,5 – 3,0 litri:

1. Porsche 2.7 litri DI (Porsche Boxster, Cayman) – 259 puncte

2. BMW M 3.0 litri Bi-turbo, şase cilindri, benzină (BMW Seria 1 M Coupe, Z4 35is) – 244 puncte

3. BMW 3.0 litri twin-power turbo diesel, şase cilindri (BMW 330d, 530d, 535d, 530d GT, 535d GT, 640d, 730d, 740d, X3 30d, X3 35d, X5 30d, X5 40d, X6 30d, X6 40d) – 240 puncte

4. BMW M 3.0 litri twin-power turbo diesel, şase cilindri (BMW M550d, X5 M50d, X6 M50d) – 233 puncte

5. BMW 3.0 litri twin-power turbo, şase cilindri benzină (BMW 135i coupe, 335i, 335i GT, Z4 35i, 535i, 535i GT, X3 35i, X5 35i, X6 35i, 640i, 740i) – 196 puncte

6. Volkswagen 3-litre V6 TDI (Audi A4, A5, Q7, A6, A7, Q5, A8; Volkswagen Touareg, Phaeton; Porsche Panamera, Cayenne) – 112 puncte

După 8 ani consecutivi de dominaţie, BMW îi cedează ”coroana” acestei categorii lui Porsche, motorul boxer cu injecţie directă de pe sportivele Boxster/Cayman devansând deja celebrul şase-în-linie-turbo, cunoscut de pe BMW Seria 1 M Coupe.

Însă BMW reuşeşte să rămână favoritul acestei categorii, cu nu mai puţin de patru locuri ocupate şi punctaje foarte bune, departe de ocupantul ultimei poziţii, TDI-ul V6 al grupului VW.

Clasament motoare între 3,0 – 4,0 litri:

1. McLaren 3.8 V8 (McLaren MP4-12C) – 333 puncte

2. BMW M 4.0 V8 (BMW M3) – 320 puncte

3. Audi/Bentley 4.0 TFSI (Audi S6, S7, RS6, RS7, S8; Bentley Continental GT) – 281 puncte

4. Porsche 3.8 litri Boxer DI (Porsche 911 Carrera) – 268 puncte

5. Porsche 3.4 litri Boxer DI (Porsche Boxster S, Cayman S, 911 Carrera) – 206 puncte

6. Nissan 3.8 V6 Biturbo (Nissan GT-R) – 175 puncte

Reputatul V8 de pe BMW M3 este devansat de V8-ul celor de la McLaren, după câţiva ani de dominaţie. Ceea ce nu e neapărat o palmă pentru bavarezi, deoarece M3-ul a fost cel mai bun în această categorie timp de 5 ani, 2013 fiind ultimul său an de producţie.

Clasament motoare peste 4,0 litri:

1. Ferrari 6.3 litri V12 (Ferrari F12 Berlinetta) – 270 puncte

2. Ferrari 4.5 litri V8 (Ferrari 458 Italia, 458 Spider) – 250 puncte

3. Mercedes-AMG 5.5 litri V8 (Mercedes-AMG E63 AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG, E63 AMG S, CL 63 AMG, SLK AMG, SL 63 AMG, G63 AMG, GL AMG) – 158 puncte

4. BMW M 4.4 litri twin turbo V8 (BMW M5, M6) – 156 puncte

5. Mercedes-AMG 6.2 litri V8 (Mercedes-AMG SLS AMG, SLS AMG GT, SLS AMG Black Series) – 148 puncte

6. Lamborghini 6.5 litri V12 (Lamborghini Aventador) – 124 puncte

Ultimii trei ani, categoria celor mai mari nu mai este dominată de germani, ci de italieni. Iar acum e primul an în care Ferrari ocupă primele două poziţii ale acestui clasament, cu un V12 şi cu V8-ul care a câştigat în precedenţii doi ani. Juriul a fost entuziasmat de feelingul pe care aceste mari motoare aspirate îl oferă, considerând că, în materie de senzaţii, motoarele turbo nu se ridică la acelaşi nivel, deşi eficienţa acestora pare mai bună pe hârtie.

Merită să menţionăm şi că italienii de la Ferrari sunt foarte mulţumiţi pentru că au reuşit să-şi ”îngenuncheze” rivalul de moarte Lamborghini – V12-le de pe F12 Berlinetta are un punctaj de peste două ori mai mare decât V12-le lui Aventador.

Comentarii