lukoil-banenr

Problema, sau mai bine zis riscul excluderii din acest sistem, a apărut după ce compania de asigurări Asito a admis tergiversarea plăţilor de despăgubire către Biroul naţional de motoare din Italia, pe trei cazuri asigurate prin sistemul Carte Verde şi a încălcat, astfel, condiţiile formulate de Consiliul Birourilor cu sediul la Bruxelles, care este gestionar al sistemului Carte Verde.

bodybuilding

Suspect era că administraţia Biroului Național al Asigurătorilor de Autovehicule (BNAA) din Moldova nu era la curent cu aşa-ceva şi a declarat pentru Mold-Street „că totul este în regulă”.

diselok

Potrivit unui comunicat al CNPF, pe 12 mai 2016, în adresa Biroului Național al Asigurătorilor de Autovehicule din Moldova au venit trei cereri de chemare în garanție pentru Asito.

„Având în vedere persistența riscului suspendării Republicii Moldova din Sistemul internațional de asigurări Carte Verde, decizia de revocare a suspendării fiind condiționată de către Consiliul Birourilor Sistemului Internațional de Asigurări Carte Verde cu lipsa totală a cererilor de chemare în garanție, în scopul evitării apariției noilor cereri de chemare în garanție pentru compania Asito, Consiliul de administrație a hotărît să prescrie persoanelor cu funcţii de răspundere ale companiei nominalizate efectuarea, în termen de o zi din data intrării în vigoare a hotărârii, a plății conform cererilor de rambursare înaintate de către companiile de asigurări străine, a căror termen de executare a expirat”, se arată în decizia CNPF.

Potrivit autorităţii de reglementare plata urma să fie efectuată „din contul mijloacelor bănești disponibile la conturile curente ale asigurătorului”.

Totodată CNPF a obligat repetat pe aceeaşi şefi ai Asito să achite toate sumele pe care Birourile naţionale de motoare din străinătate sau companiile de asigurare străine le-au plătit cu titlu de despăgubire pentru pagubele produse de către deţinătorii de certificate de asigurare Carte Verde emise de asigurători în conformitate cu Regulamentul General al Consiliului Birourilor Sistemului Internaţional de Asigurări „Carte Verde”.

De aseamenea CNPF a cerut „neadmiterea unor noi cereri de chemare în garanţie înaintate de Birourile naţionale de motoare din străinătate pentru a fi achitate de către BNAA, fiind avertizată compania Asito. cu sancţionare în conformitate cu prevederile legale în vigoare, inclusiv din Legea „Privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător”, în cazul neexecutării prescripțiilor prenotate.

Potrivit unor surse de pe piaţă, situaţia respectivă s-ar fi creat şi după ce conturile Asito au fost blocate şi respectiv compania nu putea efectua la timp plăţile.

Astfel abia pe 11 mai, CNPF a decis să elibereze companiei Asito „acordul prealabil pentru extragerea mijloacelor băneşti din contul de depozit în dolari şi plasarea acestora la contul curent în euro, pentru efectuarea plăţii conform cererilor de rambursare înaintate de companiile străine”.

Totuşi în aceeaşi zi conturile au fost deblocate şi compania a efectuat plăţile necesare, şi riscul excluderii Moldovei din sistemul de Carte Verde a fost eliminat, dar nu pentru totdeauna. Or, doar pe parcursul ultimului an, Moldova a evitat de patru ori suspendarea din sistem şi nu a fost exclusă după ce a îndeplinit majoritatea condiţiilor prevăzute de planul de acţiuni, stabilit de comun acord cu Consiliul Birourilor de la Bruxelles.

Astfel situaţia se poate repeta. Amintim că, în martie 2016, Consiliul Birourilor a anunţat că a amânat cu două luni decizia de a suspenda calitatea de membru a Republica Moldova din sistemul Carte Verde, până la şedinţa Adunării Generale a membrilor săi, ce va avea loc pe 2 iunie, la Tallinn, Estonia. Decizia instituţiei europene a fost condiţionată de lipsa totală a cererilor de chemare în garanţie emise pe numele asigurătorilor moldoveni. Vicepreşedintele CNPF, Iurie Filip, a menţionat pentru Capital-Market că „emiterea unui apel de garanţie este considerat un lucru foarte grav şi ieşit din comun în sistemul Carte Verde.”

“Asta înseamnă că asigurătorul moldovean a tergiversat plata despăgubirii şi a încălcat principiul fundamental al sistemului Carte Verde, bazat pe încrederea între asigurători, de a nu întârzia achitarea despăgubirii”, a afirmat Filip.

Din acest moment, compania emitentă are la dispoziţie 60 de zile pentru a achita despăgubirea survenită pe cazul dat de asigurare. În situaţia în care plata despăgubirii nu este efectuată de asigurător în termenul indicat, Biroul de motoare din ţara în care a avut loc cazul de asigurare înaintează către Biroul de motoare din R. Moldova o cerere de chemare în garanţie (guarantee calls), prin care îl obligă să efectueze plata imediat.

„Expedierea celor trei apeluri de garanţie pune sub un mare semn de întrebare perspectivele Republica Moldova de a soluţiona cu succes problema rămânerii în sistemul Carte Verde. Cu atât mai mult, că suma daunei de asigurare pe toate trei cazuri este una infimă, de aproximativ şase mii de euro. Este foarte regretabil că această situaţie a apărut pe ultima sută de metri înainte de şedinţa Adunării Generale a membrilor Carte Verde, care urmează să aibă loc peste două săptămâni”, a menţionat Iurie Filip, citat de mold-street.com

 

Comentarii