lukoil-banenr

Contact direct cu Duster

bodybuilding

diselok

Se zvoneste ca ideea de SUV Dacia a aparut in 2005. Zvonurile initiale au evoluat de la stadiul de gluma buna la idee nastrusnica, iar acum realitatea ne izbeste. De fapt, marca romaneasca a rasturnat pronosticurile cu modelul Logan, experienta grupului Renault reusind sa produca o masina care arata bine, e mare, spatioasa in interior, cu gabarit rezonabil, iar pretul de pornire a fost unul neasteptat.

Acum, Dacia incearca din nou sa dea lovitura cu modelul Duster, care in sfirsit a ajuns si in Moldova, prilej de care ne-am folosit pentru a efectua un test-drive.

Noul model vrea sa rupa in bucati segmentul SUV compact. Plecat de la o foaie alba, Duster arata diferit de celelalte modele ale marcii, vizibil la nivelul partii din fata, din profil sau din spate. Desigur, exista asemanari si cu alte modele ale firmei, cum ar fi de exemplu portierele din fata, care sunt identice cu cele ale Daciei Sandero. Ceea ce este specific pentru Duster, sunt in special anumite atribute, cum ar fi de exemplu aripile, care sunt destul de musculoase. Totusi, design-ului i se poate reprosa deficitul de gratiozitate.
In ceea ce priveste marimea, Duster are 4,31 m lungime, 1,70 m inaltime si 1,82 m latime, dimensiuni cam ca ale lui Nissan. Ca si celelalte modele ale firmei, Duster este foarte practic: volumul portbagajului are 415 l si poate fi marit daca se scoate bancheta din spate, spatiul interior este destul de interesant, atat la nivelul picioarelor, cat si la plafon. La locurile din fata nu avem surprize, deoarece regasim “universul“ Dacia, o linie a bordului sobra, din plastic dur, care este mai degraba bine desenata, placuta privirii, nu si atingerii. Nu ar fi stricat putina fantezie la nivelul central si in interiorul usilor din plastic placat. Marea noutate la nivelul echiparii este ca in spatele volanului se afla comenzile radio. Este pentru prima data cand Dacia echipeaza un model cu acest sistem.
Din dorinta de a avea o masina competitiva ca pret, Duster are doar strictul necesar de electronica. Avem doar ABS, iar pe macadam putem spune ca lipsa sistemului de control al tractiunii face masina mult mai placuta la condus.
O „chichita“ incredibil de simpla si incredibil de eficienta a fost facuta de Dacia pentru a mari semnificativ capacitatea de trecere a masinii. Din motive legate de pret, masa proprie si costuri SUV-urile nu mai au de foarte mult timp reductor distribuitor. Acest accesoriu este rezervat acum doar modelelor off-road dedicate. Componenta respectiva a fost inlocuita cu sisteme electronice care te ajuta sa cobori pante abrupte mentinand viteza de deplasare la cote reduse sau sa ramai nemiscat pe rampe chiar daca nu mai apesi acceleratia. Sigur ca toate aceste delicatese au pretul lor. Duster insa are o solutie mult mai simpla si mai ieftina. Prima treapta de viteza este extrem de scurta (raportul de transmitere este foarte mare), incat viteza de deplasare este foarte mica, in conditiile in care turatia si cuplul motorului au valori confortabil de ridicate. Acest lucru are doua avantaje: pe deoparte ai la dispozitie o rezerva de putere confortabila ca sa urci rampe abrupte si sa cobori pante in frana de motor, si totodata pe portiuni cu denivelari pronuntate poti rula foarte, foarte incet, ca sa nu lovesti masina. Treapta intai este atat de scurta, incat pe pante nu foarte abrupte este suficient sa lasi masina in viteza, iar masina urca singura la deal fara sa apesi pe acceleratie. Sigur ca aici contribuie si un sistem de tip „idle-up“ pe care motorul il activeaza in momentul in care cuplezi tractiunea integrala in modul 4WD. Motorul nu pierde din putere de cate ori rotile patineaza pe cate un strat de praf si nici nu ai un sistem intruziv de control al stabilitatii care sa te admonesteze la orice abordare mai in forta a virajelor.

Apropo de suspensii, versiunile 4×2 folosesc o punte spate cu ax semirigid preluata de la Logan MCV, in timp ce modelele 4×4 au suspensie spate independenta. Garda la sol este de 210 mm pentru modelele cu tractiune integrala si 205 mm pentru cele cu tractiune fata. Unghiul de atac este de 30 grade, iar cel de fuga – 36 grade. Cei de la Dacia se mandresc si cu faptul ca au reusit sa creeze un automobil de teren cu o greutate mica. Modelul Duster 2WD cantareste 1.160 kg, iar Duster 4WD 1.250 kg.
Modele 4×4 diesel sunt dotate cu cutie de viteze cu 6 rapoarte, fabricata la Pitesti. Primul raport al acestei cutii este foarte scurt si permite parcurgerea traseelor off-road mai dificile unde este necesare o viteza de inaintare mica. Modelele cu motor pe benzina folosesc cutia cu cinci trepte folosita si de Logan. Sistemul 4×4 are un cuplor electromagnetic imprumutat de la modelul Nissan Murano. Comanda este un buton rotativ amplasat pe consola centrala. Acesta are 3 pozitii: 2WD, Auto si 4WD Lock. In primul mod, cuplul este trasmis doar rotiilor fata. In modul Auto adapteaza transmisia in functie de suprafata de rulare iar ultimul mod pune transmisia in mod 4×4.
Sigur ca oricand poti gasi multe lucruri ce puteau fi mai bune la Dacia Duster. Esential este ca intotdeauna sa comparam ce primim cu ce platim. Cu totii ne dorim un Mercedes la pret de Logan, insa stim ca nu se poate. Esential este ca Duster trebuie sa merite banul pe care il platim. Asa, daca judec lucrurile in valoare absoluta, sigur ca insonorizarea caroseriei putea fi mai buna in zona pasajelor rotilor, ca bordul putea fi un pic mai rafinat fata de ceea ce s-a preluat de la Sandero sau ca timoneria cutiei in cinci trepte de la benzina putea fi mai precisa. Dar toate astea sunt detalii.

Pentru moment in Moldova este disponibila doar o singura motorizare, cea de 1,6 l volum pe benzina de 105 cai putere, pretul de pornire fiind de 10500 euro. Daca optati pentru tractiune integrala, atunci pretul de lista incepe de la 12300 EUR si ajunge la 13700 EUR pentru varianata Laureate. Garantia oferita pentru Dacia Duster este de 3 ani sau 100.000 de km. ?

{morfeo 19}

 

Comentarii