lukoil-banenr

 

Drive Test Jaguar XF – felina britanica!

bodybuilding

Jaguar XF este automobilul aşteptat de toată lumea. A fost calificat drept un curent de temut pentru triada Audi-BMW-Mercedes, dar şi pentru Lexus sau Honda. Pe de alta parte, modelul XF duce Jaguar într-o nouă eră. Design-ul maşinii şi inovaţiile din interior denota încă o dată faptul că Jaguar a rupt legăturile cu trecutul. Totuşi, câteva detalii au fost păstrate pentru cunoscători şi pasionaţi. Liniile extrem de fluide ale maşinii fac din XF un concurent direct al lui Lexus GS.

Partea frontală este foarte elegantă, forma farurilor fiind neobişnuită. Deşi curentul actual presupune decuparea în partea de jos, ca la VW Passat, cei de la Jaguar au preferat să îi confere lui XF o „privire” încruntată prin decuparea în partea superioară. Anume acest lucru îi conferă maşinii un aspect mai dinamic şi deosebit.

diselok

Spatele este elegant şi nu ascunde o anumită înrudire cu stopurile tip bumerang regăsite pe Aston Martin. Acestea sunt unite printr-o masivă baghetă cromată, inscripţionată cu numele mărcii, deasupra tronând cunoscuta felină. Practic, Jaguar XF seamănă cu un coupe cu patru uşi, suprafaţa vitrată foarte îngustă şi roţile de mari dimensiuni sporind acest efect. La acestea se adaugă fantele exclusiviste de pe aripile faţă. Fiind o maşină cu pretenţii, nu s-au făcut concesii în ceea ce priveşte partea tehnică. Sub capotă sunt patru oferte de propulsoare. Cel mai slab este cunoscutul commonrail V6 de 2,7 litri şi 210 CP, iar cel mai puternic motor diesel este de 3,0 l volum ce livrează 271 CP.


Fanii motoarelor pe benzina au de ales între unul de 3,0 litri V6 de 240 CP, de 4,2 litri V8 de 300 CP şi cel mai puternic V8, având tot 4,2 litri, dar 420 CP. Cu alte cuvinte, nimic nou în domeniul motorizărilor, care sunt preluate de la actualele modele Jaguar şi Land Rover. Modelul de top, care are apelativul SV8 face suta în puţin peste cinci secunde, anunţându-se o propunere demnă de luat în seamă printre berlinele mari şi puternice. 

Faţă de S-Type, pe care îl înlocuieşte, ampatamentul are aceeaşi valoare, de 2,91 metri, în timp ce punţile faţă şi spate sunt aproape aceleaşi, montate pe subcadre. Caroseria nu este din aluminiu, ca în cazul coupe-ului XK sau limuzinei XJ, însă panourile şi multe elemente sunt fabricate din metale uşoare sau fibră de carbon. Astfel, cel mai greu model, SV8, ajunge la 1,8 tone – ceea ce nu e rău pentru o limuzină de 420 CP. În interior avem schimbări radicale. Habitaclul este clasic, însă doar ce ţine de locurile din spate, pentru că în faţă a fost abordat un stil futurist.  Aluminiul rece se îmbină armonios cu inserţiile din lemn şi cu tapiţeria din piele, ergonomia fiind foarte bună, deşi aminteşte de BMW Seria 5 datorită simplităţii. Toate indicatoarele şi butoanele sunt de mari dimensiuni. Gurile de ventilaţie se deschid doar când maşina începe să funcţioneze. În plus, pentru crearea unei ambianţe unice, XF are integrată o nouă tehnologie, JaguarSense, prin care luminile interioare sunt activate prin atingere.


Tunelul central este eliberat, Jaguar renunţând la „J”-ul cutiei de viteze automate. În schimb, a fost adaptat sistemul JaguarDrive Selector, maneta uzuală fiind înlocuită cu un cilindru rotativ, care se ridică în momentul pornirii motorului şi de la care poate fi selectată poziţia dorită pentru cutia de viteze automată. Pentru amatorii cutiilor secvenţiale, XF propune Jaguar Sequential Shift, care înlocuieşte comanda manuală cu un sistem electronic shift-by-wire. Asta conferă timpi de reacţie mai rapizi decât în cazul coupe-ului XKR. Nu lipseşte nici JaguarDrive Control – un sistem de setare a principalelor funcţii, pentru un comportament cât mai sportiv sau pentru un confort cât mai ridicat.
Poziţia la volan este corectă, iar vizibilitatea este şi mai bună datorita oglinzilor laterale de mari dimensiuni. Modelul pe care îl testez este echipat cu propulsorul V6 diesel de 2.7 litri care dezvoltă 207 CP. Acesta reuşeşte să atingă 100 km/h în 8,2 secunde şi să permită o viteză maximă de 229 km/h. La toate acestea, se adaogă şi o cutie de viteze automată în şase trepte.
Schimbările se fac foarte repede, iar în cazul în care alegi să treci manual treptele de viteză prin intermediul padelelor de pe volan, ai impresia că motorul este unit la o cutie automată cu dublu ambreiaj. Frânele sunt de încredere, oferind o stabilitate pe traiectorie impresionantă în cazul unor frânări de urgenţă de la 180-200 km/h. Evident şi suspensiile uşor  rigide au fost setate corespunzător. Direcţia este precisă, dar lipsa de feed-back la volan răpeşte uşor din plăcerea condusului.
Jaguar XF trebuie testat pe locurile din faţă, deşi sigla de pe grilă poate sugera că atuurile felinei s-ar regăsi pe bancheta din spate. Pentru mine dar şi pentru mulţi împătimiţi ai acestui brand, Jaguar înseamnă britanic, iar acest lucru poate fi observat doar la S-Type. Noua linie de design nu mai are însă acea fiţă aristocratică pe care o aveau modelele precedente. De aceea, rămâne să vedem dacă englezii vor avea succes cu acest model sau vor reveni la tradiţii. Oricum, XF este cel mai balansat Jaguar capabil sa facă faţă concurenţei germane, din punct de vedere tehnic.

Comentarii