lukoil-banenr

Ferrari F12berlinetta – cel mai rapid Ferrari de serie din istorie

bodybuilding

La revedere Ferrari 599 GTB Fiorano – după 6 ani de la lansarea din 2006, coupe-ul V12 italian primeşte un urmaş foarte reuşit: noul Ferrari F12berlinetta, care este inaugurat în premieră mondială la Salonul Auto Geneva 2012.

diselok

Deşi numele vehiculat înaintea lansării era F620 GT, iată că italienii ne surprind prin schimbarea tradiţiei în materie de indicative : „F” provine, după cum era normal, de la Ferrari, „12” de la configuraţia V12 a motorului, iar „berlinetta” semnifică soluţia de coupe cu două locuri, cu motor în faţă.

Şi ce motor! În timp ce mulţi alţii apelează la downsizing, forţaţi de trendul ecologic, cei de la Ferrari par nepăsători: V12-le are 6.262 cmc şi cele două rânduri de cilindri înclinate la un unghi de 65 de grade unul faţă de celălalt. Fără ajutorul nici unui fel de turbocompresor sau compresor mecanic, acest V12 scoate nu mai puţin de 740 CP/8.500 rpm, aşa încât motorul se poate lăuda cu un raport de 118 CP/litru.

Şi cuplul motor este foarte bun, valoarea maximă de 690 Nm fiind obţinută la 6.000 rpm, dar mai important este faptul că 80% din cuplul motor este obţinută încă de la 2.500 rpm, ceea ce face noul Ferrari F12berlinetta mult mai uşor de utilizat zilnic, dar îi conferă şi resurse excelente pentru demarajele în forţă.

De la 0 la 100 km/h, Ferrari F12berlinetta are nevoie de numai 3,1 secunde, până la 200 km/h ajunge în doar 8,5 secunde, iar viteza maximă este de 340 km/h. Cu alte cuvinte, vorbim de cel mai puternic şi performant Ferrari care iese pe porţile uzinei din Maranello. Acest lucru este posibil într-o bună măsură obţinerii unei mase reduse, de numai 1.525 kg (cu 70 kg mai puţin decât F599 GTB), aşa încât maşina oferă un raport de 2,1 kg/CP.

Pe de o parte, designerii şi inginerii au reuşit să obţină un coupe foarte compact (lungime de 4,62 metri, lăţime de 1,94 metri, înălţime de 1,27 metri), ampatamentul a fost scurtat, motorul, bordul şi scaunele au fost plasate mai jos, iar cutia de viteze transaxle şi suspensia spate au un gabarit mai mic, ceea ce a permis diminuarea dimensiunilor spatelui.

Pe de altă parte, a fost utilizat intensiv aluminiul, iar în dezvoltarea structurii spaceframe au fost folosite nu mai puţin de 12 tipuri de aliaje, unele în premieră pentru industria auto. Aşadar, noul Ferrari F12berlinetta promite o rigiditate cu 20% mai bună decât a prededesorului, în timp ce repartiţia maselor pe punţi este foarte bună: 54% pe spate, 46% pe faţă.

Aerodinamica joacă un rol la fel de important pentru Ferrari ca şi până acum, aşa încât inginerii afirmă că au obţinut o creştere de 76% a forţei de apăsare pe caroserie (se cifrează la 123 kg la 200 km/h), în timp ce coeficientul aerodinamic a fost redus până la 0,299. Dintre soluţiile aplicate se remarcă „Aero Bridge” (capota motorului canalizează curenţii de aer dinspre partea frontală spre cea laterală, crescând forţa de apăsare) sau „Active Brake Cooling” (supape plasate în fantele de aerisire, care se deschid doar la momentul optim, reducând astfel rezistenţa aerodinamică).

Aerodinamica afectează pozitiv nu doar manevrabilitatea maşinii, ci şi consumul – chit că, în teorie, cine îşi cumpără Ferrari este prea puţin interesat de acest aspect. Trebuie remarcat, totuşi, că noul V12 aduce o reducere de 30% a emisiilor de CO 2, care acum se cifrează la 350 g/km, în timp ce consumul mediu este mai mult decât rezonabil pentru un V12 cu o asemenea putere: 15 litri/100 km.

Mai trebuie amintite alte delicatese tehnice din meniul lui Ferrari F12berlinetta: frânele ceramice din carbon CCM3, suspensia magnetoreologică upgradată, SCM-E, sau sistemele de control electronic E-Diff, F1-Trac sau ESP Premium. Asta în timp ce interiorul este super-luxos: tapiţerie din piele Frau, inserţii din aluminiu şi fibră de carbon sau sistemul multimedia şi de control al funcţiilor maşinii Human Machine Interface.

Mai rămâne să aflăm şi cât va costa acest Ferrari F12berlinetta – deşi suntem siguri că oricare ar fi suma, nu va fi un impediment pentru ca milionarii şi fanii să stea la coadă…

Comentarii