lukoil-banenr

Guten Tak!

bodybuilding

diselok

SUV-ul a devenit o modă a lumii auto. Nici un constructor care se respectă nu îşi permite să nu aibă în gamă cel puţin un model din acest segment. Chiar în acest număr mai avem un comparativ cu maşini ce fac parte din această clasă. Unii vor spune că băieţii de la AutoExpert s-au stricat la cap, testând atâtea SUV-uri într-un număr. Motivul este apariţia pe piaţa noastră a noului BMW X1, pe care bavarezii îl văd un concurent al Volkswagen Tiguan. Nu ne-am putut abţine să nu punem la încercare aceste două modele.
SUV-ul este extrem de apreciat de locuitorii ţării noastre. De multe ori acest tip de automobil nu este ales pentru practicitatea sa, ci pentru evidenţierea statutului celui care se află la volan. Totuşi, pe timp de criză, SUV-urile mari golesc buzunarele posesorilor şi din această cauză tot mai mulţi constructori scot pe piaţă maşini mai mici decât X5, X6 sau Touareg.

Să lăsăm motivele pentru care marii constructori au hotărât crearea mini SUV-urilor şi să trecem la testul propriu zis.
BMW îşi caracterizează noul model ca fiind primul dintr-o nouă familie de modele X. Tehnic vorbind, este derivat din Seria 3 şi va fi un model de sine stătător. La aceasta contribuie și design-ul exterior, cu linii bine gândite și forme finalizate în tunelul aerodinamic. Deși din față el seamănă mult cu noul 7, în profil are trăsături comune cu X3 ori chiar cu X5. Spatele este și el proiectat în noul stil BMW cu stopuri ce includ tuburi luminiscente. Din punct de vedere al capacităţilor “off-road”, X1 nu impresionează. Garda la sol este joasă, iar barele de protecție coborâte până jos și vopsite practic integral nu te incită la aventuri.

Alta este situaţia la VW Tiguan – barele înclinate sub un unghi decent pentru a asigura un unghi de atac potrivit și o gardă la sol, la prima vedere, mai mare. De menţionat, că în cadrul testului am dispus de un Tiguan în dotarea Track&Field.
Dar nu calităţile off-road sunt principalele atu-uri, ci aspectul de SUV, chiar dacă mini.
În interior, design-ul bordului X1este sobru, elegant şi inspirat de la X5 şi X6. Nu există gadget-uri sau soluţii de design noi, dar aspectul este unul plăcut. X1 dispune de multe spaţii de depozitare şi un suport pentru pahar ascuns în cotieră, care poate fi demontat şi fixat lângă manivela de schimbarea a treptelor (este o soluţie ingenioasă, practică şi arată bine). Spaţiul interior un l-am considerat ca unul mare, dar suficient pentru a te acomoda la volan. Pe locurile din spate nu putem spune că există loc suficient la nivelul genunchilor şi capului, dar acest aspect ne interesează cel mai puţin – că doar BMW-ul este o maşină concepută pentru cel ce stă la volan, nu-i aşa? Din cauza gărzii la sol joase, “urcatul” şi “coborâtul” din ea este foarte facil. La fel, încărcarea bagajelor nu va fi deloc dificilă. Portbagajul are o formă regulată şi măsoară 420 de litri.

Poziţia de condus este destul de joasă, iar scaunele sunt preluate de la Seria 3. Comenzile sunt la îndemână, iar consola centrală este uşor orientată spre şofer. Revenind la poziţia şoferului la volan, putem spune că aceasta este ceva mai înaltă decât la Seria 3. BMW numeşte această poziţionare a scaunului Light Command Position.
Tiguan este un SUV bazat, în mare parte, pe modelul Golf Plus. Iată de unde în interior avem atâta spaţiu şi un portbagaj decent, ce poate “înghiţi” 505 litri de bagaje, iar dacă rabatăm bancheta, volumul util ajunge la 1510 litri. Deşi o parte a interiorului şi platforma propriu-zisă sunt preluate de la Golf Plus, avem o mulţime de elemente distinctive. Bordul nu este îndreptat spre şofer, dar aceasta nu afectează ergonomia. După cum am spus mai sus, Tiguan oferă mult spaţiu mai ales în comparaţie cu X1. Aici se stă mai larg, mai ales în spate, unde pasagerilor le mai sunt oferite două măsuţe fixate pe spetezele scaunelor din faţă. Pe locul şoferului se stă mai sus decât în X1, iar fotoliile oferă un profil bun şi o susţinere laterală corectă. Calitatea materialelor din interior este mai slabă decât la BMW, dar “necriticabilă”.

Să trecem mai repede la volan! La test am avut variantele cu motorizări diesel de 2.0 litri cu 177 cp la X1 şi 170 la Tiguan, ambele fiind dotate cu cutii automate.
În cazul lui X1 antifonarea este bună, răspunsul motorului este prompt la acceleraţie, a cărei pedală a fost amplasată foarte aproape de cea de frână, un artificiu foarte bun pentru ergonomia şoferului. Modelul echipat cu o transmisie automată cu şase rapoarte care schimba treptele normal, nici lent, nici foarte rapid.
Ţinuta de drum oferă un raport foarte bun între confort şi dinamică. Se simt modificările imediat ce conduci maşina pe denivelări sau în off-road uşor, deoarece pe şosea poţi să juri că te afli la volanul unui Seria 3. Ruliul este mic pe viraje, iar xDrive funcţionează atunci când ai nevoie de tracţiune.

Am apreciat foarte pozitiv setarea DSC-ului, care intervine foarte lin când exagerezi cu viteza. Demultiplicarea direcţiei asistate hidraulic era cam mare. Sistemul de frânare a fost preluat tot de la Seria 3 şi e suficient, pentru că maşina nu este deloc foarte grea. Pe viraje, X1 se dovedeşte a fi agil şi ascultă comenzile şoferului exact cum o face şi un Seria3 xDrive. Astfel, am ajuns la concluzia că aceasta este maşina care lipsea gamei X – este compactă, manevrabilă şi destul de confortabilă.
Puntea faţă a noului X1 a fost preluată de la Seria 3 cu xDrive, iar puntea spate, deşi este bazată pe layout-ul aceluiaşi model, are cinci braţe şi setări modificate complet. Scopul a fost crearea unui tren de rulare care să facă maşina mai confortabilă ca un X3. Pentru suspensia spate au fost create împreună cu SACHS amortizoare cu o cursă de funcţionare mai lungă, care au permis montarea unor arcuri mai moi decât cele ale lui X3. Ţinuta de drum rămâne sportivă, dar confortul este sporit mult. Sistemul de tracţiune integrală este identic celui de pe Seria 3, dar a fost setat diferit, scopul fiind ca maşina să fie mai puţin subviratoare decât X3 şi X5. Cuplul este transmis standard în procentaj de 40/60 faţă-spate, dar poate să ajungă la un raport 50/50 sau 20/80 când condiţiile de rulare sunt ideale pe şosea.
Standard, direcţia este servoasistată hidraulic, dar opţional există sistemul Servotronic – pentru cei care vor o manevrabilitate mai uşoară.

Tiguan este şi el orientat spre sport şi oferă un propulsor destul de performant şi plăcut. Suspensiile sunt comune cu modelul Passat, sistemul  de frânare este împrumutat de la Phaeton, iar tracţiunea integrală foloseşte tehnologia Haldex. Şasiul nu-i ieşit din comun, dar ţinuta de drum este mai confortabilă decât la X1. Propulsorul îşi face bine treaba şi oferă cuplu suficient. Sistemul 4×4 este permanent şi nu are nici un buton prin care cel de la volan să poată interveni asupra lui. Diferenţialul Haldex transmite în mod normal 90% din tracţiune către puntea faţă, raportul modificându-se atunci când condiţiile de drum o cer. Tiguan are însă un buton pentru menţinerea poziţiei în rampă, numit “autohold”. Foarte bun când avem de urcat pe drumuri de munte. Frâna de parcare electrică necesită un pic de obişnuinţă.
Din cauza condiţiilor meteorologice şi a lipsei de timp nu am reuşit să testăm concurenţii pe teren accidentat. O vom face altă dată.

Dar iată că încet-încet am ajuns la momentul în care trebuie să facem o concluzie şi să desemnăm un câştigător al comparativului nostru. Din punct de vedere al conducerii X1 este foarte şi foarte impresionant. Calitatea materialelor este bună, iar preţul lui X1 argumentează acest fapt. Tiguan este mai puţin plăcut la conducere şi calitatea materialelor este un pic mai slabă decât la X1. Punctul său forte este spaţiul interior şi preţul cu circa 20  la sută mai mic. Astfel, cei care vor opta pentru BMW vor primi o maşină plină de glamour, iar cei ce vor alege Volkswagen vor primi o “maşină a poporului” tipică.

Comentarii