lukoil-banenr

Lupta Titanilor

bodybuilding

Testul dat este unul neobişnuit, în care se vor confrunta două legende ale constructorului german Mercedes-Benz. Este vorba despre modelele Gelandwagen şi Unimog. Pentru a fi mai precişi, vom testa un G 500 şi un U 4000.
„Câmpul de luptă” este terenul de teste pentru modelele Unimog din Gaggenau şi care reprezintă un poligon special amenajat cu obstacole titanice: bolovani, bucăţi masive de plăci de beton, gropi umplute cu apă, pante abrupte – practic, tot arsenalul necesar pentru a răsturna sau împotmoli un automobil. Poate acest lucru s-ar fi întâmplat cu un automobil simplu, dar nu şi cu două automobile off-road pur-sânge.

diselok

Primul obstacol reprezintă o pantă de 45 de grade. De fapt, obstacol, în cazul automobilelor din testul dat, reprezintă un termen exagerat, terenul de teste fiind mai mult unul de joacă. Panta este urcată de Unimog fără mari probleme. Stând pe locul şoferului, ai senzaţia că urci la cer. În faţă vezi doar capota şi cerul albastru. Dacă scoţi capul pe geam, poţi observa cum roţile mari ale Unimog-ului urcă „la înălţime”. În rest, vizibilitatea este nulă. Coborârea pantei este facilitată de dieselul de 4,8 litri, în patru cilindri. Unimog-ul este ajutat la coborâre şi de diferenţialele, care scot un sunet asemănător cu cel al unui roi de bondari. De menţionat că descinderea este lipsită de senzaţii tari, am putea spune că este chiar plictisitoare. Abia când roţile (cu jante de 20 de ţoli) din partea dreaptă urcă pe o „stâncă”, simţim că „viaţa prinde sens”. Cabina începe să se clatine şi trebuie de ţinut bine pentru a rămâne pe scaun. De ce, totuşi, Unimog-ul nu se răstoarnă? Câteva dintre motive ar fi: construcţia automobilului, garda la sol de aproximativ 500 de mm, unghiul de intersectare a punţilor de circa 30 de grade, unghiul de atac de 41 şi 44 de grade, tracţiunea integrală, diferite opţiuni de blocaj interaxial şi a roţilor, dar şi experienţa şi cunoştinţele şoferului. Un alt avantaj îl reorezintă cutia de viteze mecanică ce dispune de un sisteme electropneumatic de schimbare a trepteleor – Telligent. Cutia de viteze a U 4000 dispune de 8 trepte pentru deplasarea înainte şi 6 pentru marche-arriere).
După „escaladarea stâncilor” trecem la un exerciţiu mai distractiv – traversarea gropilor umplute cu apă la un nivel de circa 1 metru. Să nu credeţi că „gigantul” de circa 10 tone va începe să plutească într-o „bâltoacă”. Trecem rapid şi acest test, care probabil a fost creat pentru a spăla roţile modelelor Unimog, decât pentru a le pune la grea încercare.

Sunetul scos de motorul Unimog-ului este plictisitor, chiar daca cuplul atinge valoarea de 810 Nm
Facem o menvră mai greoaie de întoarcere şi ne îndreptăm spre muzeul modelelor Unimog. În „Lumea Unimogului”, cum mai este dennumit muzeul, este prezentată toată istoria acestui model Mercedes-Benz, care începând cu 1945 a fost un soldat-exemplu în forţele armate, a participat la misiuni de salvarea a vieţilor omeneşti, a îndeplinit munci de şantier, de întreţinere a drumurilor şi a devenit o legendă a industriei auto mondiale.
În prezent, Unimog este fabricat în trei clase. Prima reprezintă camioanele grele. Această „familie” cuprinde modelele U 3000, U 4000 şi U 5000. Masa acestora este cuprinsă între 9,5 şi 14,1 tone. Următoarele sunt camioanele Unimog medii – U 300, U 400 şi U 500, care au o greutate cuprinsă între 7,5 şi 16 tone. Ultima clasă este reprezentată de modelul U 20, versiunile căruia au o masă cuprinsă 7,5 şi 9,2 tone.

G500 luptă de la egal la egal cu Unimog-ul, ultimul nefiind avantajat de faptul că luptă pe teren propriu
După defilarea Unimog-ului, a venit rândul Gelandwagen-ului să-şi arate forţele. G 500 este asemenea unui cal de tracţiune, mereu gata de lucru. Sub capotă se află un V8 de 4,8 litri pe benzină. Totuşi, pătrăţosul G 500 dispune şi de flerul, eleganţa şi luxul unui gangster. Off-road-ul german urcă şi coboară pantele, recent traversate de Unimog, sigur, fără mari dificultăţi. Nici panourile de beton, care sunt aşezate în aşa fel, încât să creeze gropi destul de adânci, nu sunt o problemă. Gelandwagen-ul traversează toate cu aceeaşi siguranţă şi „graţie” cu care o face Unimog. Ar fi însă o excepţie. Garda la sol mai mică face ca G 500, în timpul cobărârii de o stâncă, să se culce pe burtă. Asta nu înseamnă că va trebuie de apelat la o macara sau un alta utilaj special, care să ridice automobilul. Unde nu poate trece pe roţi, o face soldăţeşte, alunecând pe „burta” dură şi solidă.
Clasa G face faţă oricărui tip de teren datorită combinaţiei dintre amortizoarele de şoc sofisticate, arcurile helicoidale şi poziţia exactă a punţilor rigide. Spre deosebire de suspensiile independente convenţionale, atunci când o roată a autovehiculului din Clasa G trece peste un obstacol precum o piatră de mari dimensiuni, carcasa punţii se ridică automat împreună cu aceasta. Clasa G se poate deplasa pe pante cu o înclinaţie de până la 80%, îşi păstrează stabilitatea pe pante transversale de până la 54% şi poate rula pe suprafeţe inundate cu o adâncime de maxim 0,5 metri. Stabilitatea Clasei G este asigurată de manevrabilitatea optimă bazată pe îmbinarea armonioasă între şasiu, transmisie, trenul de rulare şi suspensia roţii. Clasa G este singurul model de autovehicul la nivel mondial care include în dotarea standard sistemul electronic de control al tracţiunii (4ETS), precum şi trei diferenţiale complet blocabile.

G 500 este echipat cu transmisie automată 7G-TRONIC care asigură schimbări ale treptelor de viteză practic imperceptibile. Pentru o accelerare rapidă în gama medie de turaţii, transmisia este prevăzută cu funcţie de comutare în treptele de viteze inferioare care permite trecerea peste una sau mai multe trepte intermediare şi, în consecinţă, reducerea timpului necesar schimbării treptelor de viteză şi a consumului de carburant.
Modelele Gelandwagen au rămas practic identice pe parcursul a 30 de ani, primul model ieşind din fabrică în 1979. În 1980, pe baza modelului G 230 a fost construit Papamobilul, destinat transportul Papei Ioan Paul al Doilea. Fiind un model off-road şi având capacităţi înalte de trecere a terenurilor accidentate a fost şi este în dotarea trupelor militare şi de salvare. Pentru persoane civile, G-Klasse este comercializat în două tipuri de caroserie – bază lungă şi scurtă, ultima având şi versiune cabrio. Pe parcursul anilor, G-Klasse a suferit numeroase restilizări, dar acestea au vizat mai mult interiorul. Potrivit unor surse, G-Klasse va fi construit până în 2015.
Tsetul dat a fost unul, mai mult informativ şi distractiv, decât comparativ. Sunt două automobile total diferite, având doar câteva elemente comune: sunt produse Mercedes-Benz, sunt de calitate „germană” şi se pot deplasa pe orice tip de teren. În rest, două automobile diferite cu destinaţii diferite.

{morfeo 8}

Comentarii

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentDura Lexus, Sed Lexus
Articolul următor700 CP pentru 599 GTO