lukoil-banenr

Acum cinci ani în urmă, Norvegia atrăgea atenţia presei prin vânzările EV-ului Nissan Leaf care au urcat pe locul 12 în clasamentul celor mai vândute automobile din statul scandinav. În anul 2017, Norvegia, iarăşi înregistrează date fenomenale la acest capitol.

Pilot Autoexpert

Conform ultimelor statistici prezentate de organele competente şi autorităţile Norvegiei, 52% din maşinile vândute sunt full electrice sau hybride. În această ordine de idei, acest stat devine prima ţară din istorie în care în clasamentul maşinilor vândute, EV-urile depăşesc maşinile cu propulsie tradiţională.

Clasamentul celor mai vândute maşini din statul nordic este deţinut de Volkswagen Golf, prezent în versiunile diesel, benzină, hybrid plug-in şi full electrică, următoarele trei poziţii fiind ocupate de BMW i3, Toyota RAV 4 şi Tesla Model X.

Daca ar fi să calculăm vânzările doar maşinilor pur electrice, acestea sunt în creştere înregistrând 21% faţă de 16% în anul 2016, aproape la un nivel cu vehiculele ce rulează pe diesel, care dimpotrivă au căzut de la 31% în anul 2016 la cifra de 23% în anul 2017.

Deşi au existat o mulţime de discuţii contradictorii încă începând cu anul 2016, Norvegia continuă să susţină vânzarea EV-urilor prin programe speciale guvernamentale care elimină taxa de achiziţie şi utilizare. Astfel dacă un Volkwagen Golf în versiunea electrică porneşte de la preţul de 262.000 de coroane adică aproximativ 27.000 euro, atunci taxele ţării scandinave transformă un Golf benzinar într-o variantă deloc convenabilă, care ajunge să coste aproximativ 300.000 de coroane (31.000 euro), 120.000 dintre care reprezintă doar taxe.

Anual, Norvegia este în pierdere cu circa 3 miliarde de corone, în urma eliminării taxelor pentru vehiculele electrice şi hybrid, însă amânarea acestora pentru anul 2018 nu a avut loc din cauza presiunilor venite din partea mişcărilor ecologiste. Totuşi miza principală a statului norvegian rămâne a fi în continuare eliminarea totală a automobilelor cu motoare pe benzină şi diesel începând cu anul 2025, lucru pentru îndeplinirea căruia, statul este gata să-şi asume cheltuielile.

Comentarii