lukoil-banenr

Permisele de TIP NOU vs TIP VECHI : Stație de pompare a BANILOR de la șoferi sau cerințe aparent EUROPENE?

bodybuilding

Şi eu ca şi mulți alții dintre voi am citit ieri o știre conform căreia CRIS Registru susține că în ultima perioadă parvin multiple adresări directe, dar şi prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, ce vizează problemele iscate în conducerea mijloacelor de transport implicate în traficul internaţional în baza permiselor de conducere de model vechi din 1995, care au termenul de valabilitate mai mare de 10 ani de la data eliberării. Acest lucru se explică prin faptul că permisul de conducere moldovenesc de model vechi nu are termen de valabilitate, pe când normele internaţionale prevăd un termen limită de până la 10 ani. Cel puţin asta susţin cei de la REGISTRU.

diselok

11748674_538772482937514_330134785_n

În timp ce permisele de conducere de model nou din 2008 au termenul de valabilitate indicat. Luând în consideraţie problemele cu care se confruntă deţinătorii permiselor moldoveneşti de conducere de modelul anului 1995 în trafic rutier internaţional, IS CRIS Registru recomandă substituirea acestuia cu cel de model nou al anului 2008. Cam aşa. Dar, trecând peste faptul că este absolut clar pentru fiecare cetățean că instituția urmărește de fapt suplinirea bugetului, vom încerca să analizăm comunicatul de presă de mai devreme.

După ședința de Guvern, Vitalie Tarlev, vice ministrul Tehnologiilor Informaționale și Comunicare, declară următoarele:

„Șoferii care dețin permise de conducere de tip vechi, dar intenționează să călătorească în comunitatea europeană, nu au decât să se conformeze cerințelor țărilor din UE și să-și perfecteze documentele. În Moldova legislația este mai permisibilă însă unele state europene, precum și Italia, nu acceptă permisele de conducere care nu au un termen de valabilitate indicat. Noi recomandăm ca permisele vechi să fie schimbate cu cele de tip nou. Noi nu putem să-i obligăm pe conducătorii auto, deținători de premise vechi, să-și schimbe permisele, în țară ele rămân valabile, chiar și cele eliberate în ’95.”

Oameni buni, despre ce vorbim aici? Oamenii ăștia dau impresia că nu știu pe ce lume trăiesc. Nu a fost de ajuns că din buzunarele șoferilor se scurge anual o căruță de bani pentru taxe de drum, care au fost scumpite anul acesta, iar drumurile rămân în continuare de cea mai proastă calitate, nu a fost în deajuns că au colectat sume fabuloase din mofturile unor șoferi care vor să se evedențieze în trafic nu doar cu mașini de fițe dar și numere fițoase, astfel fiind introduse plăcuțe de înmatriculare de tip nou, pentru care unii șmecheri aruncă bani grei doar să fie cât mai ingenioase, nu a ajuns nici faptul că petroliștii au mai scumpit cu 64 de bani benzina! Mai nou Ministerul Tehnologiilor Informaționale se pare că a găsit o nouă metodă de a face bani.O căruţă de bani pentru care Statul nu va mişca niciun deget, nu va investi niciun leu, nu va face niciun efort.

Ca să nu fim acuzaţi de rea-voinţă, vom admite că, totuşi, ceva-ceva totuși va cheltui statul pentru suma asta: trebuie să angajeze nişte oameni care să numere banii colectați de la cei cu permisele de conducere de tip vechi. Ce înseamnă această schimbare? O nimica toată, șoferii cu premise de tip vechi  pentru a-și schimba permisele de conducere, nu vor fi reexaminați, ci doar vor trebui să dețină certificatul medical și 320 de lei, bani necesari pentru achitarea taxei de stat.

În acest context se poate spune că năstruşnica economie a Republicii Moldova va crește sau vor crește buzunarele altorcuiva?

Straniu pare și faptul că în Registrul public al documentelor de identitate (PRADO) ale Consiliul Uniunii Europene, UE recunoaște două tipuri de permise de conducere eliberate de autoritățile din Republica Moldova. Fără restricții considerate în licențele UE și de conducere din 1995.

11747528_539152106232885_2076004542_o

Aceeași structură formală a Uniunii Europene declară că în UE a recunoscut șapte tipuri de pașapoarte eliberate de autoritățile moldovene! Cea mai recentă actualizare a bazei de date a Uniunii Europene este 30 iunie 2015. Astfel, declarațiile recente ale autorităților responsabile din Republica Moldova se cer a fi considerate ca o nouă schemă de pompare a banilor din buzunarele șoferilor.

După publicarea știrii de ieri cu privire la aceste noi cerințe din partea CRIS Registru, am observat pe rețelele de socializare mai multe păreri prin care se susține că pare a fi întradevăr o șmecherie a autorităților RM! Printre cei care s-au dat cu părerea au fost și șoferi care circulă s-au au circulat recent cu un permis de conducere de tip vechi, în țările din UE, dar unanim susțin că nu au întâmpinat impedimente.

De altă parte serviciul de presă al Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene, susține că până la moment, cazuri de amendare a șoferilor cu permis de conducere de model vechi au fost sesizate doar în Italia. Pe bune?

Astfel, mai mulţi cetăţeni moldoveni au sesizat Ministerul de Externe despre faptul că au fost amendaţi de autorităţile din Italia pe motiv că permisul de conducere de tip vechi nu are indicat termenul de valabilitate, ceea ce contravine regulilor internaţionale în domeniu. Reporterii Autoexpert au încercat să vadă ce părere au avocații, dar și șoferii despre sugestiile autorităților cu privire la schimbarea (NEOBLGATORIE) a permiselor de tip vechi cu cele noi.

Sandu Panuș, conducător auto, consideră acest subiect, mai degrabă o nouă metodă de colectare a banilor decât o informație veridică:

„Și asta deoarece, o simplă căutare pe internet mi-a pus la dispoziție informația, că, în UE, începând cu ianuarie 2013, sunt eliberate permise de tip nou, cu mărimea cardurilor bancare. Între timp, permisele de tip vechi vor fi schimbate la momentul expirării, sau, cel mai târziu în 2033. Deci nu poate UE să discrimineze cetățenii moldoveni, în timp ce alții au voie să circule până în 2033. Ceea ce mă face să cred că autoritățile noastre au interpretat greșit informațiile. Probabil a fost o sugestie pentru șoferi de a-și schimba permisele. Personal, intenționez să fac o solicitare către autoritățile statelor UE pentru clarificări. Permisele de tip vechi sunt acceptate de UE pentru tranzit. Eu presupun că nu este permis să te angajezi în câmpul muncii cu așa permis, dar în calitate de turist, poți să faci înconjurul lumii cu el.

La știri au zis că în UE permisele au valabilitate maximă de 10 ani. Nu e adevărat,  în Germania permisele de conducere au termene de valabilitate 15 ani și mai sunt țări cu termen de 15 ani” a subliniat Panuș.

De aceeași părere sunt și unii avocați din Republica Moldova. Spre exemplu Violeta Gașițoi, avocat, consideră la fel este o nouă schemă legală a statului prin care se vor stoarce bani din șoferi:

„În primul rând, consider că această decizie este o sursă nouă de venit pentru CRIS Registru, pur și simplu au căutat de unde să facă bani în plus și uite că au găsit. Mai simplu era de încheiat acordul cu UE de recunoaștere a actelor noastre. Era mult mai simplu și mult mai efectiv. Totodată cum să mă obligi să-mi schimb permisul în situația în care eu nu mă folosesc de acesta în UE?

Statul atunci când dorește să mai aducă un venit în bugetul său atunci găsește orice metodă care nu sunt în interesul cetățeanului. Problema este în statul moldav, de a mai scoate bani din cetățeni… Cu mare regret suntem în prezenta când statul nu se gândește la bunăstarea cetățenilor ci la reglarea conturilor”, a mai adăugat Gașițoi.

La fel, unele dubii are și avocatul Vitalie Zeamă, din cadrul Baroului de Avocați Nagacevski&Partenerii:

„Nu pare a fi o decizie a CRIS Registru, mai mult pare a fi o aparentă solicitare a Uniunii Europene. Personal nu cunosc cazuri când șoferii cu permisele de tip vechi ar fi întâmpinat dificultăți în acest sens, iar potrivit legisalției europene sau cel puțin din câte cunosc și permisele de tip vechi sunt valide. Nu exclud că la mijloc ar fi o neînțelegere inclusiv din partea unei autorități europene. Comunitatea Statelor Europene este una mare și nu se exclude faptul că toți cunosc specificarea din Registrul public al documentelor de identitate (PRADO) ale Consiliul Uniunii Europene, unde UE recunoaște două tipuri de permise de conducere eliberate de autoritățile din Republica Moldova. Aparent vreun polițist european ar fi gafat, iar cei de la CRIS Registru au lansat repejor știrea. În acest caz trebuie de întrebat reprezentanții Ministerul Tehnologiilor Informaționale, Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene, dar și pe reprezentanții de la CRIS Registru, când și unde au întâmpinat dificultăți șoferii cu permise de tip vechi și de cerut explicații în legătură cu prevederile specificate în PRADO”, a menționat Zeamă.

Tot ieri cei de la CRIS Registru nu au îngăduit mult și au prezentat și toate procedurile necesare pe care ar trebui să le facă cei care vor să-și schimbe permisele de conducere de tip vechi cu cele de tip nou, totodată a fost făcut public și un price list:

Pentru a-ți schimba permisul de conducere de modelul DL 1995 pe modelul DL 2008, care este valabil și pe teritoriul UE, este nevoie de prezentarea a câtorva acte de identitate și achitarea unor servicii.

Cererea de preschimbare poate fi adresată la Centrul Resurselor Informaţionale de Stat „Registru” sau în format electronic, prin plasarea comenzii pe portalul serviciilor electronice.

Dat fiind acest fapt, vă informăm că odată ce vă decideți să schimbați permisul de tip vechi pe unul de tip nou, va trebui să mai scoateți și ceva bani din buzunar.

Costul și durata prestării serviciului:

– 30 zile calendaristice/320 lei;
– 15 zile calendaristice/480 lei;
– 5 zile lucrătoare/ 960 lei;
– 3 zile lucrătoare/ 1280 lei;
– 24 ore/ 1600 lei ;
– 6 ore/ 1920 lei.

Comentarii