lukoil-banenr

Ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Vasile Botnari, a înaintat spre dezbateri un nou proiect de lege, prin care să fie modificate regulile de obţinere a permisului de conducere. Potrivit realitatea.md, aceste reguli îi va forţa pe viitorii automobilişti să lupte cu înverşunare pentru a demonstra că sunt capabili să conducă un vehicul, în deplină siguranţă şi fără să pună în pericol ceilalţi participanţi la trafic.

bodybuilding

Totodată se discută şi mărirea limitei de vârstă pentru şoferi, în speranţa că aceştia vor putea acumula mai multă experienţă, dacă vor conduce automobilul de la 16 ani.

diselok

”Situația în trafic este agravată de calitatea joasă a instruirilor, dar și a fenomenului corupției din sistem, care pune în pericol participanții la trafic. Sistemul de instruiri auto este unul rigid, bazat în mare parte pe curriculum de instruiri de tip sovietic, ceea ce nu corespunde cerințelor standardelor UE. Interesele celor ce instruiesc prevalează interesul celor instruiți. Sistemul de instruiri trebuie să fie racordat la sistemul european. În 25 de ani, RM nu a reușit să asimileze nicio măsură implementată la nivel internațional și care este catalogată ca bună practică în materie de instruire auto”, a mărturisit ministrul Vasile Botnari, citat de Realitatea.

Astfel, Ministerul Tehnologiilor și Informațiilor consideră oportună aplicarea în RM a unor măsuri pentru a spori calitatea procesului de instruire auto și formării unor conducători auto siguri pentru circulația rutieră. Se impune ajustarea programului național de instruire la standardele moderne, prin ajustarea numărului de ore obligatorii teoretice în cadrul școlii auto la media nivelului european de 30 de ore teoretice, și nu 120 cum este acum, dar menținând numărul actual de 40 de ore practice. Grupa de candidați ar trebui să cuprindă între 16 și 25 de persoane. Totodată, va fi implementat conceptul de instruire asistată, care urmează a fi aplicată după parcurgerea orelor practice obligatorii de instruire auto. Persoana care asigură conducerea auto nu trebuie să fie minimă de 25 de ani și experiență de conducere de minimum 5 ani.

În contextul necesității de acumulare a unei experiențe practice cât mai vaste, micșorarea vârstei de instruire pentru cei ce folosesc opțiunea conducerii asistate de la 16,5 ani are menirea de a oferi timp suficient pentru a acumula această experiență.

Mai mult, se propune eliberarea unui permis de conducere pentru începători. Acesta urmează a fi eliberat persoanelor după parcurgerea cursului teoretic și practic de instruire auto, în cadrul unei școli auto și susținerea examenului teoretic. Eliberarea permisului urmează a fi efectuată pentru persoanele care au vârsta minimă de 17 ani. La atingerea vârstei de 18 ani, persoana deținătoare a permisului de conducere pentru începător, în cazul acumulării numărului minim de ore practice asistate, poate susține examenul practic și obține permisul de conducere de drepturi depline.

Pentru a diminua și a preveni situațiile de risc care afectează conducerea auto a tinerilor sau a începătorilor, vor fi impuse anumite restricții, cum ar fi: viteza maximă de deplasare va fi de 70 km/h și va interzisă prezența pasagerilor în vehicul, în afara persoanei care asistă conducerea pe bancheta din față. În cazul unor nereguli sau încălcări, permisul de conducere pentru începător va fi ridicat. În cazul persoanei care asistă conducerea, vor fi aplicate sancțiuni, dar și retragerea a până la 6-8 puncte de penalizare.

După obținerea permisului de conducere, va fi instituită o perioadă de probă de 1-2 ani. Atunci, vor fi menținute restricții de viteză de maximum 80 km/h și toleranță zero față de alcool în timpul conducerii. În caz de depistare a încălcărilor, permisul de conducere va fi retras. De asemenea, permisul va fi ridicat și la acumularea a 8 puncte de penalizare.

Se propune totodată inclusiv crearea unui sistem automatizat de evidență a candidaților, orelor, cursurilor, examenelor, școlilor auto și a examinatorilor. Documentul propus de MTIC va fi dezbătut în public, după care va fi prezentat Guvernului pentru abrobare.

Datele statistice arată în anul 2015, în Republica Moldova au fost înregistrate 2.257 de accidente rutiere, soldate cu 297 de decese și circa 3.000 de persoane traumatizate. Din acestea, 90 la sută dintre accidente s-au produs din cauza șoferilor. Cel mai des sunt supuşi unor asemenea riscuri șoferii cu vârstele cuprinse între 18 şi 24 de ani.

Comentarii