lukoil-banenr

Rivalităţi Geneva 2012: modelele cele mai importante pentru europeni

Dacia Lodgy vs. Ford B-Max

bodybuilding

Dacă mi-aţi fi spus anii trecuţi că la unul dintre cele mai importante saloane auto mondiale românii vor fi în centrul atenţiei, v-aş fi spus că bateţi câmpii. Însă la Salonul Auto Geneva 2012 exact asta s-a întâmplat: lumea a fost atrasă ca un magnet de cel mai ieftin monovolum cu 7 locuri de pe piaţă, respectiv de cel mai extravagant monovolum urban.

diselok

Dacia Lodgy nu se dezminte şi propune un spaţiu interior uriaş pentru un preţ foarte mic, dar şi dotări la care nu te-ai aştepta de la un low-cost. E adevărat că Lodgy se va produce în Maroc, dar lumea deja asociază numele Dacia cu România, în mod pozitiv. Modelul se anunţă un adevărat hit pritre familiştii din Europa şi un coşmar pentru concurenţă.

Ford B-Max este un mic pionier, venind cu ideea eliminării montantului central , ceea ce oferă un acces foarte bun în habitaclu, mai ales că uşile spate sunt culisabile. În rest, vorbim practic de o Fiesta transformată în monovolum, care va fi construită în România şi vrea să-i atragă pe familiştii tineri.

Dacă ai o familie mare, te interesează un spaţiu mare şi un preţ mic, aşa încât zarurile au fost aruncate încă înainte de terminarea salonului elveţian.

Dacia Lodgy vs Ford B-Max: 3 – 1

Mercedes-Benz A-Class vs. Audi A3

Dacă Audi A3 a ajuns la a patra generaţie, continuând stilul de compactă sobră şi tinerească premium, nu la fel stau lucrurile cu Mercedes-Benz A-Class. Numele a ajuns la a treia generaţie, dar noul A-Class e complet diferit de predecesori – aceştia mizau pe ideea de monovolume mici şi inteligent gândite, în timp ce premiera de la Geneva 2012 e o compactă premium îndrăzneaţă.

Practic, Mercedes-Benz îşi atacă direct rivalii direcţi BMW şi Audi, având de partea sa şi avantajul prospeţimii. Dar şi pachetul AMG Sport, care îl face pe A-Class mai arătos şi mai agresiv decât concurenţa. Noul Audi A3 beneficiază şi el de un tratament mai exclusivist S-Line, dar mizează prea mult pe discreţie, aşa încât rămâne în umbra noului A-Class.

Confruntarea dintre cele două compacte premium se anunţă foarte dură, atât A-Class, cât şi A3 având multe atuuri din punct de vedere tehnologic. Totuşi, A-Class se dovedeşte o noutate mult mai atractivă, cel puţin în teorie.

Mercedes-Benz A-Class vs. Audi A3: 4 – 3

KIA Cee’d vs. Volvo V40

De ce-i consider tupeişti pe coreean şi pe suedez? Noua KIA Cee”d marchează o evoluţie surprinzător de mare faţă de precedenta generaţie şi se „scutură” de relativa imagine low-cost pe care şi-o crease, în timp ce Volvo V40 este, în sfârşti, o propunere cu adevărat pertinentă a suedezilor în domeniul premium al clasei compacte.

Cel mai probabil, clienţii pe care fiecare model îi ţinteşte sunt foarte diferiţi, dar există şi un numitor comun: vor mai mult stil, eleganţă, rafinament, tehnologie şi, per ansamblu, un raport preţ/dotări moderne cât mai inteligent. Cele două compacte mai au un lucru în comun: ambiţia de a le strica planurile greilor din categoria lor.

În cazul lui KIA Cee’d, coreenii vor să-i fure Golf-ului cât mai mulţi clienţi, iar Volvo V40 speră să aplice principiul „când trei germani premium se ceartă, al patrulea intrus câştigă”. Acum, dacă ar fi să facem abstracţie de sigle, V40 îi cam ia faţa lui Cee’d. Dar, coborând cu picioarele pe pământ, în lumea preţurilor reale, e clar că modelul coreenilor va înregistra vânzări mai mari.

Prin urmare, bugetul primează, iar evoluţia considerabilă a lui Cee’d îi dă câştig de cauză în faţa suedezului aristocrat.

KIA Cee’d vs. Volvo V40: 3 – 2

Opel Mokka vs. Citroen C4 Aircross & Peugeot 4008

Mai e loc în clasa SUV şi crossover? Mai găsim nişte locuri în picioare pentru noile SUV-uleţe care au fost prezentate în premieră la Geneva 2012. Pe de o parte, avem un frăţior al lui Antara, care riscă să stârnească o revoluţie pe la unii: „păi nu ziceaţi că Opel dă crossover moca?”. Să ne înţelegem, e vorba deOpel Mokka, iar chestia asta nu are nici o legătură cu „gratis”, ci mai degrabă cu mic, şic şi cu preţ acceptabil.

Pe de altă parte, îi avem pe fraţii francezi Citroen C4 Aircross şi Peugeot 4008, adică ASX-ul lui Mitsubishi în două ipostaze suficient de mult modificate la exterior pentru ca oamenii să creadă că francezii vin cu maşini total noi. Faţă de C4 Aircross şi 4008, Opel Mokka arată mai mult a bombonică de oraş – nici nu e de mirare, din moment ce vorbim, practic, de un Opel Corsa transformat în rival cu un design mai normal al lui Nissan Juke.

Cei de la Opel nu se simt dezavantajaţi de dimensiunile uşor inferioare ale lui Mokka faţă de C4 Aircross şi 4008, mizând pe faptul că Mokka va avea o politică de preţuri mai atractivă şi o listă de dotări mai bogată . Ceea ce mă face să cred că Mokka se va vinde mai bine decât cei doi francezi la un loc.

În concluzie, Opel Mokka vs. Citroen C4 Aircross & Peugeot 4008: 2 – 1

Ford Kuga vs. Mitsubishi Outlander

Noul Ford Kuga s-a prezentat într-o formă evoluată, dar fără a-şi pierde din caracterul dinamic al primului Kuga, în timp ce a treia generaţie Outlander se situează la polul opus, prin apariţia calmă şi designul care mizează pe discreţie şi pe un vizibil spirit familial.Ambele modele tatonează terenul SUV-urilor compacte mai evoluate. Kuga promite o manevrabilitate superioară, precum şi dotări de ultimă generaţie în materie de siguranţă şi asistare a şoferului, în timp ce atuul lui Outlander rămâne al treilea rând de scaune, dar şi o premieră pentru acest segment: primul sistem de propulsie hibrid plug-in oferit în serie pe un SUV compact.

Prin urmare, un duel destul de clar între dinamism şi ecologie versatilă, în condiţiile în care trendul actual dă câştig de cauză celui de-al doilea aspect.

Ford Kuga vs. Mitsubishi Outlander: 1 – 2

Audi A6 Allroad vs. Jaguar XF Sportbrake

Britanicii aveau impresia că îi vor lua prin surprindere pe rivalii de la Audi, prin noua versiune mai spaţioasă Jaguar XF Sportbrake. Într-adevăr, acest model rivalizează serios ca imagine cu A6 Avant, considerat de mulţi drept cel mai frumos break de clasă mare.

Însă uite că nu nemţii au fost cei prinşi cu garda jos la Geneva 2012, ci tot cei de la Jaguar. Şi asta deoarece Audi a prezentat în premieră mondială noul Audi A6 Allroad, un break luxos cu pretenţii de crossover – atât prin aspect, datorită accesoriilor pentru ieşirile în afara şoselelor, cât şi din punct de vedere tehnic, pe lângă tracţiunea integrală quattro maşina beneficiind de suspensie reglabilă electronic (garda la sol poate fi mărită cu 4,5 cm).

În plus, XF Sportbrake oferă doar motorizări diesel pentru început, în timp ce A6 Allroad are şi motoare pe benzină, iar dieselul cel mai puternic scoate 313 CP. Cu alte cuvinte, chiar dacă A6 Allroad va fi mai scump, pentru că are de ce, e destul de clar că prezintă un pachet mai atractiv decât breakul britanic.

Aşa încât XF Sportbrake rămâne să se compare strict cu A6 Avant, pentru că în faţa lui A6 Allroad nu are ce comenta.

Audi A6 Allroad vs. Jaguar XF Sportbrake: 3 – 1

Hyundai i20 facelift vs. Seat Ibiza facelift

Cel puţin în cazul pieţei auto de la noi, Hyundai i20 şi Seat Ibiza nu se poate spune că fac furori printre clienţii maşinilor de clasă mică: coreeanca era până acum o maşină corectă şi cam discretă, iar Ibiza un VW Polo cu aere latine (pe o piaţă auto dominată de clienţii filo-germani…).

Lucrurile se schimbă, însă, foarte rapid. Hyundai a venit cu o gamă nouă şi o schimbare puternică de imagine, aşa încât i20 se vede atras în vâltoarea noii imagini de marcă printr-o restilizare reuşită, în ton cu modelele mai mari şi care îi conferă acea notă de individlualitate care îi cam lipsea. Seat Ibiza nu se schimbă radical, ci apelează la o reîmprospătare minoră, pregătind terenul pentru stilul mai angular, în stil germanic, al viitoarelor modele (după cum ne-a arătat-o, de altfel, pseudo-conceptul Seat Toledo).

Nu pare suficient, mai ales că i20 mizează pe o politică mai atractivă de preţuri, în timp ce pretenţiile de dinamism ale lui Ibiza nu sunt prioritare în acest segment.

Hyundai i20 facelift vs. Seat Ibiza facelift: 2 – 1Fiat 500L vs. Peugeot 208

Salonul Auto Geneva 2012 a găzduit două premiere mondiale controversate. Fiat 500L este versiunea mai practică a simpaticului Fiat 500, plusând cu două uşi şi un portbagaj mai mare, dar regresând la capitolul aspect life-style. Pare, mai degrabă, un Fiat Panda ceva mai dichisit, pentru că toată lumea se aştepta la altceva de la acest Fiat 500L.

În ce-l priveşte pe francezul Peugeot 208, se pare că acest model şi-a luat revanşa după ce, în mod inexplicabil, a ratat Salonul Auto Frankfurt 2011 şi a fost lansat la apă fără prea mare tam-tam. La Geneva 2012, însă, a venit nu doar ca model de serie, ci şi declinat în nişte versiuni pseudo-concept, încercând să ne convingă că a evoluat de la stadiul de citadină obişnuită la una life-style.

Deşi 500L nu prea vrea să fie băgat în aceeaşi oală cu 208 (şi, probabil, nici clienţii nu vor fi aceiaşi), adevărul este că ambele modele se cam conformează atributelor clasei mici – cu menţiunea că 500L, deşi nu pare, e puţin mai voluminos decât modelul francez. În privinţa succesului, e greu de dat un verdict, dar un lucru e cert: ambelor modele le va fi foarte greu să se impună în clasa mică.

Fiat 500L vs. Peugeot 208: 0 – 0

Chevrolet Cruze SW vs. Hyundai i30 Cross Wagon & KIA Cee’d SW

Nu sunt puţini cei care aşteptau o versiune break a lui Chevrolet Cruze, care, deşi a cam întârziat, iată că şi-a făcut apariţia la Salonul Auto Geneva 2012. Unde a primit nu doar o mănuşă, ci două, ambele coreene: Hyundai i30 Cross Wagon şi KIA Cee’d SW (care a fost prezentată în premieră mondială alături de versiunea hatchback Cee’d).

Chiar dacă, o dată cu versiunea beak, Chevrolet Cruze ne-a arătat şi un uşor facelift, rivalii coreeni i30 Cross Wagon şi Cee’d SW mizează pe un aspect mult mai agresiv şi mai bine evidenţiat. Apoi, deşi Cruze SW e mai lung (4,67 metri faţă de aproape 4,5 metri rivalii de la Hyundai şi KIA), nu are şi portbagajul mai mare: i30 CW anunţă 528 litri faţă de 500 litri Cruze SW, iar, prin rabatarea banchetei, i30 CW promite peste 1.600 litri, cu 100 litri mai mult decât Cruze SW. Pentru Cee’d SW datele de ordin practic vor fi comunicate mai târziu.

Prin urmare, noua versiune Cruze SW va fi la cuţite cu cei doi veri coreeni pe plan european, fiind contracarat serios şi din punct de vedere al dotărilor moderne sau al motorizărilor economice. Un meci pe care îl recomandăm familiştilor.

Chevrolet Cruze SW vs. Hyundai i30 Cross Wagon & KIA Cee’d SW: 2 – 2

Renault ZOE vs. Ford Focus Electric (vs. Toyota Prius Plug-in)

Ecologiştii cu siguranţă au fost cam nemulţumiţi de Salonul Auto Geneva 2012, deoarece trendul maşinilor electrice a fost cam slăbuţ. Au strălucit, nu foarte tare, deoarece nu vorbim de premiere absolute, versiunea de serie a lui Renault ZOE şi versiunea europeană a lui Ford Focus Electric. La care mai putem adăuga versiunea de serie pentru Europa a lui Toyota Prius Plug-in (pe care o aducem în discuţie mai mult ca observator).

Nu prea sunt multe de spus. ZOE e o citadină de categoria unui Renault Clio, în timp ce Focus-ul e o compactă care promite mai mult spaţiu, precum şi o manevrabilitate superioară. În schimb, la capitolul autonomie, ZOE se declară superior, anunţând o autonomie maximă de 210 km, faţă de Focus-ul electric, acesta promiţând, deocamdată, 160 km.

Renault ZOE convinge şi la capitolul preţ, pornind de la suma de 20.700 euro , care, evident, scade destul de mult în funcţie de bonusurile guvernamentale oferite în fiecare ţară pentru maşinile ecologice. Mia trebuie menţionat faptul că la acest preţ se adaugă şi costul abonamentului pentru baterie, aceasta nefiind inclusă în preţul maşinii. Ford Focus Electric urmează să fie vândut doar de la finalul anului, iar preţul se anunţă cu vreo 10.000 euro mai mare, deci francezii sunt avantajaţi.

Să nu uităm, însă, de observatorul japonez. Cel mai cunoscut model hibrid vine acum şi cu sistem plug-in, aşa încât Toyota Prius plug-in poate funcţiona în regim strict electric maximum 25 km. Ne vine să râdem, dacă facem comparaţia cu ZOE, însă modelul japonez are un alt avantaj: oferă o autonomie maximă de peste 1.200 km dacă se foloseşte şi motorul pe benzină . Păcat că toate acestea vin la un preţ estimativ cam mare, de peste 30.000 euro.

În concluzie, să-i dăm cezarului ce-i al… lui Renault. Adică ZOE câştigă detaşat acest meci şi are şanse să facă din Renault cel mai cunoscut constructor de maşini electrice.

Renault ZOE vs. Ford Focus Electric: 4 – 1

Comentarii