lukoil-banenr

Topul AutoExpert al conceptelor anului 2012

În materialul respectiv trecem în revistă conceptele auto din 2012 pe care le considerăm cele mai speciale.

bodybuilding

Infiniti Emerg-e Concept – a debutat la Salonul Auto Geneva 2012.

diselok

Reprezintă un electrovehicul sport compact, cu două locuri şi cu linii fluide, care reuşesc să creioneze o siluetă voluptoasă. Acest concept are un sistem de propulsie hybrid, plasat în poziţie centrală, constând dintr-un motor pe benzină performant şi unul electric, promiţând performanţe de excepţie.

La Salonul Auto Paris 2012, cei de la Peugeot au uimit publicul prin conceptul Onyx – o maşină sport de mari dimensiuni şi care surprinde prin ideea caroseriei în două tonuri, negru şi cupru.

E un proiect care se potriveşte foarte bine cu sigla mărcii, părând gata să ”devoreze” orice alt supercar italian sau german. Nu doar ca prestanţă, dar şi ca tehnologie, deoarece sub capota din spate bate o inimă V8 hybrid de 600 CP, preluat chiar de la prototipul care participa în renumita cursă de 24 de ore de la Le Mans.

Cei de la Lexus au apelat la o nouă imagine de marcă pentru automobilele lor în 2012, iar conceptul Lexus LF-LC, prezentat în premieră mondială la Salonul Auto Detroit 2012, a fost creat în jurul noii grile în formă de clepsidră, prezentă pe majoritatea modelelor din actuala gamă a producătorului japonez.

Coupe-ul hybrid cu 2+2 locuri pune un mare accent pe caracterul emotiv al liniilor, dar şi pe detaliile care sporesc impresia de agresivitate. LF-LC beneficiază de un sistem de propulsie hybridă sub capota faţă, care îşi trimite puterea de 500 CP roţilor din spate.

BMW Zagato Coupe – este rezultatul unei cooperări între designerul-şef al mărcii germane BMW, olandezul Adrian van Hooydonk, şi noul şef al casei de design italiene Zagato, japonezul Norihiko Harada.

Pe baza roadsterului BMW Z4, casa de design Zagato a realizat un automobil coupe cu un design modificat într-o manieră delicioasă şi care le dă speranţe fanilor într-o revenire a lui Z4 Coupe. E vorba doar de un unicat, dar care ar putea deschide o nouă colaborare dintre BMW şi Zagato.

Germanii de la Mercedes-Benz sunt hotărâţi să profite de poziţia regelui neîncoronat al nişei life-style cunoscută sub denumirea de ”coupe cu 4 uşi” de această poziţie, aşa încât CLS-ul va avea un frăţior, prefigurat de intrigantul concept Style Coupe la Salonul Auto Beijing 2012.

Fiind bazată pe plarforma tehnică a lui A-Klasse, Style Coupe Concept are o personalitate foarte reuşită, iar ideea de coupe-cu-4-uşi nu este nicidecum denaturată, ci doar condensată. Ne rămâne doar să sperăm că modelul de serie nu-şi va pierde din caracter.

În anul 2010, grupul VW a cumpărat casa de design Italdesign Giugiaro, însă abia la Salonul Auto Geneva 2012 am fost gratulaţi cu rezultatul acestei achiziţii: Italdesign Giugiaro Brivido, un gran-turismo de mari dimensiuni, cu idei inedite şi un interior aproape SF, totul având un iz plăcut de ani ’70.

GT-ul de cinci metri lungime beneficiază de două portiere imense, suprafaţa vitrată fiind extinsă peste aşteptări. În interior, tabloul de bord simetric este duplicat şi pentru pasager, iar aglomerarea de idei high-tech demonstrează know-how-ul inginerilor germani, care au echipat Brivido cu un sistem de propulsie hybrid, de 400 CP.

Honda NSX – revenirea pe scena auto a acestui nume este prefigurată de conceptul Acura NSX, care a suscitat interesul multora la Salonul Auto Detroit 2012.

Coupe-ul cu linii curate şi o imagine care pune accentul pe eficienţă beneficiază de o propulsie hybridă complexă (motor V6 plasat central şi două motoare electrice în faţă), denumirea fiind şi ea sofisticată: Hybrid SH-AWD. Viitorul NSX promite o manevrabilitate de excepţie, asistată de ultimele evoluţii în materie de electronică.

Chiar dacă McLaren a venit la Salonul Auto Paris 2012 cu îndrăzneţul concept McLaren P1, care se doreşte un demn urmaş al celebrului McLaren F1, în 2012 britanicii s-au făcut remarcaţi prin alt concept: McLaren X1.

Este un unicat croit după doleanţele unui client excentric (la fel ca în cazul lui Lamborghini Aventador J), care a dorit de la McLaren X1 să exprime eleganţă atemporală, dar şi un puternic aer de maşină sport cu elemente distinctive McLaren.

Unicul Lamborghini Aventador J, prezentat la Salonul Auto de la Geneva 2012, a fost cumpărat de un colecţionar anonim pentru 2,74 milioane de dolari.

Conceptul Lamborghini pregătit pentru Salonul Geneva 2012 se dovedeşte a fi un model absolut real, Avendator J… a fost de vânzare!

Cei de la Lamborghini s-au gândit să-i satisfacă cerinţa vreunui client extravagant, dar, în acelaşi timp, să arate lumii de ce sunt ei capabili. Şi astfel a apărut Lamborghini Aventador J.

Aventador J preia partea tehnică a modelului de serie, adică motorul V12 de 700 CP, transmisia ISR şi tracţiunea integrală. În plus, pentru ca vântul să nu-i „reteze” capul pilotului, maşina beneficiază de nişte deflectoare aerdodinamice, pentru dirijarea curentului de aer.

Lamborghini Aventador J mai beneficiază de jante special concepute, de 20 inch în faţă, respectiv 21 inch în spate, garnisite cu inserţii din carbon care să ajute la răcirea mai eficientă a frânelor. În plus, în partea din spate difuzorul şi eleronul au fost special proiectate pentru acest model.

În domeniul maşinilor de lux sportive, Porsche Panamera face o figură foarte bună, iar la Salonul Auto Paris 2012 am avut ocazia unui preview a ceea ce ne aşteaptă în viitor: adică o maşină şi mai interesantă, prefigurată de conceptul Porsche Panamera Sport Turismo.

Panamera Sport Turismo se vrea un răspuns într-o altă manieră dată sofisticatului Mercedes-Benz CLS Shooting Brake, partea din spate a conceptului Porsche aducând un mare plus la caracterul practic prin stilul reuşit de semi-break. În plus, conceptul germanilor rafinează liniile lui Panamera, anunţând un automobil cu o personalitate mai puternică.

Un Lamborghini SUV? În ciuda reticenţelor puriştilor, iată că Lamborghini Urus a întrecut aşteptările tuturor la Salonul Auto Beijing 2012 şi se anunţă drept cea mai tentantă creaţie sportivă transpusă în registru SUV.

Urus abundă de muchii tăioase şi colţuri ascuţite, continuând stilul de pe Aventador, dar caroseria mai înaltă şi cele patru portiere nu denaturează spiritul sportiv şi agresiv al conceptului, pachetul tehnologic promite să facă viitorul model de serie cel mai sportiv SUV din lume.

Ca şi în anii precedenţi, multe concepte au fost şi criticate de către reprezentanţii presei auto sau chiar de fanii mărcilor căror le şi aparţinea crearea anumitor proiecte.

Exemplu (ne)reuşit ar fi compania Bentley, principalul rival al mărcii de lux Rolls Royce – oficialii s-au gândit să le-o ia înainte concurenţilor deţinuţi de BMW intrând în domeniul SUV-urilor de lux. Însă conceptul Bentley EXP 9F s-a dovedit a fi foarte departe de ce se aşteptau potenţialii clienţi şi admiratorii firmei.

Deşi EXP 9F abundă de detalii care îl încadrează indubitabil în familia Bentley, conceptul este considerat un hipopotam care vrea să treacă drept un elefant semeţ. Interiorul este însă ultraluxos şi mai are acest concept un pachet tehnic foarte evoluat.

Sau Toyota FT-Bh Concept (Geneva 2012) – în căutarea unor soluţii cât mai ecologice, inginerii depăşesc graniţele acceptabilului în materie de design.

Este şi cazul conceptului Toyota FT-Bh, cu o formă mai mult decât ciudată şi cu detalii care, pe alocuri, reuşesc să ”zgârie” retina, ieşind mult din canoanele acceptabilului. Este adevărat, coeficientul aerodinamic este foarte mic, de numai 0,235, masa totală este de circa 800 kg, iar propulsia hybridă anunţă doar 2,1 litri/100 km.

Smart ForJeremy (Los Angeles 2012) – prea multe lucruri nu avem de spus relativ la această idee în parte comică, dar mai mult penibilă: smart ForJeremy.

E simplu să iei un smart ForTwo electric şi să-i pui nişte aripi de înger, dar e mai greu să îi faci pe oamenii normali să şi aprecieze această creaţie. Mulţi chiar stau cam pe dubii referitor la succesul acestui Smart printre cei nonconformişti.

Aici v-am prezentat doar o mică parte din conceptele excentrice care au stârnit cele mai mari furori, concepte care vor inspira, mai mult sau mai puţin, viitoarele produse de serie pe care autoproducătorii le vor scoate direct pe drumurile publice.

Comentarii