De obicei, se ajunge la schimbul discurilor de frână când deja nu se mai pote circula altfel. Asta desigur dacă excludem cazurile de garanție pentru mașinile noi, unde aceste proceduri au un cu totul alt termen stabilit de producător.

În mod normal însă, schimbul acestor consumabile ar trebui tratat cu o atenție sporită, fără a se ajunge în punctul critic când mecanicul spune că ”nu se mai poate circula așa”. Fie că au apărut vibrații în volan în timpul frânării, aveți un zgomot ciudat la aplicarea frânei, sau s-a fisurat discul, toate sunt cazuri critice care, sunt bine de evitat.

De ce zic asta? Din punct de vedere tehnic, în asemenea situații, când simptomele de mai sus sunt prezente, discul de frână deja nu vă poate asigura aceeași eficiență necesară, pe care să vă puteți baza. Automobilul încetinește, desigur, dar nu vă va putea garanta aceeași distanță de frânare, care știm bine că în situații extreme, fac diferența între un un accident și o tragedie.

Discurile subțiate, tocite, care au trecut prin mai multe cicluri de supraîncălzire, și-au pierdut demult proprietățile de fabrică. Metalul devine mult mai elastic și mai ușor de deformat, în special la temperaturi înalte și frânări bruște.

Iată un alt exemplu. Deoarece suprafața discului de frânare nu mai poate asigura acel consum de temperaturi înalte și nu asigură o răcire optimă, retransmit aceste valori către plăcuțele de frână – acestea la rândul lor cedează căldura către etrier, iar de acolo pleacă în uleiul de frână care poate ușor să fiarbă! Ce se întâmplă din nou? Într-o călătorie lungă cu frânări intensive aveți toate șansele să pierdeți această funționalitate și…tragedia nu este greu de imaginat.

Despre discuri de frână fisurate la fel, ați auzit nu o singură dată. Sunteți într-o coborâre, ați frânat intensiv, afară plouă, apă, temperaturi înalte, șoc termic și…a plesnit discul de frânare la prima atingere bruscă. Și exemplele pot să curgă cu diferite situații, unele simulate poate, dar luate tot din viața reală, iar finalul este același.

Ce e de făcut? Desigur, de schimbat la timp discurile de frână. Și când e acel LA TIMP?

Tot ce aveți de făcut este să monitorizați și să mențineți sub control, parametrii indicați de producători, pentru grosimea discului de frână. Indicativul MIN TH, inscripționat pe ambalajul discurilor de frână, sau în cartea de service ori alte surse de informare, vă comunică faptul că a venit timpul.

Să zicem că MIN TH = 18.4 (doar ca exemplu), iar grosimea discului de frânare nou este de 20 mm. Odată ajuns în acest prag, cu o reducție de numai 1.6 mm din grosimea totală, deja sunteți în zona de risc.

Unii automobiliști aleg să niveleze buza exterioară a discului de frână, pe întreg diametrul, cu utilaje speciale, procedură deloc recomandată și care vă pune în pericol la fel de mult ca și până a le rade muchiile. E ok, pentru că îți permite să pui plăcuțe noi, dar nu este deloc sigur!

Cât de mult joacă un metru în distanța de frânare, este ușor de văzut la știri…Astfel că evitarea înlocuirii discurilor de frâne poate avea consecințe mult mai grave decât costul pieselor și manopera.

Drum bun să aveți!

Comentarii